SMANJITE RIZIK OD OPASNIH POVREDA: Nepravilno SEDENJE za volanom može vam zauvek UNIŠTITI ŽIVOT!

Automobil Vožnja Volan
Pixabay.com

Položaj u kome sedimo za volanom utiče na bezbednost svakog vozača.

 

Pravilnim položajem za upravljačem umanjuje se vreme reakcije u opasnim situacijama i sprečava nastanak povreda koje se često dešavaju zbog nepravilnog sedenja. Uz to vožnja je svakako prijatnija.

Pravilna pozicija sedišta

Sedište treba da bude na takvoj udaljenosti da nemate mogućnost ispružiti noge do kraja. Dakle, podesite udaljenost tako da koleno bude savijeno i posle pritiska kvačila do kraja.

Objašnjenje:

U slučaju opasnosti refleksno ćete se odupreti nogama od naslona za nogu ili od papučice kočnice i slično.

Ukoliko u takvoj situaciji možete ispružiti nogu do kraja sav udarac će se preneti na kukove. Uzevši u obzir da pri frontalnom sudaru od samo 50 kilometara na sat prosečna osoba ima težinu veću od 5.000 kilograma, jasno je da postoji opasnost od loma kukova, a radi se “samo” o brzini od 50 kilometara na sat.

Nadalje, kada su noge ispružene centar mase je dalje od tela, stoga vam je potrebno više snage i vremena da biste pomakli nogu. Što su noge bliže to je brzina pomicanja noge sa gasa na kočnicu veća. Takođe ukoliko možete ispružiti nogu, postoji i povećana opasnost da će vam noga jednostavno skliznuti s papučice.

Naslonjač ne sme biti previše spušten

Pravilan (siguran) položaj je takav u kojem se ruke ne mogu ispružiti do kraja, odnosno u kojem se zglob ruke postavi na vrh volana uz blagi luk u laktu.

Objašnjenje:

Kao i kod ispruženih nogu, tako se i ovde u slučaju opasnosti čovek refleksno opire rukama o volan. Ako ruke možete skroz ispružiti sav udarac će se preneti na ramena te često sledi lom istih (ramena, kao i gotovo svaki drugi dio tela, jednostavno ne mogu podneti tolika opterećenja).

Nadalje, ako su ruke skroz ispružene 30 odsto ćete sporije okrenuti volan. Ukoliko kod zanošenja vozila zakasnite samo stotinku sekunde više nećete biti u mogućnosti povratiti kontrolu nad vozilom.

Ispružite skroz ruke ispred sebe i krenite u jednom smeru što brže možete, kao da držite upravljač. Sada to isto ponovite sa rukama blizu tela. 

 
Naslonjač za glavu mora biti podešen da podupire glavu i da je koji centimetar iznad glave.

Objašnjenje:

Ukoliko iza glave nema naslonjača za glavu sigurno će doći do ozbiljnih povreda i pri benignom sudaru. Bez naslona za glavu, a ako vas neko udari sa zadnje strane vozila, glava će trznuti unazad što će rezultirati pucanjem vratnih pršljenova i pri vrlo malim brzinama.

U slučaju opasnosti refleksno ćete se odupreti i nogama i rukama, zbog čega ćete se malo izdignuti iz sedišta, stoga je bitno da naslon za glavu bude malo iznad glave pri normalnom sedenju.

Pravilno rukovanje upravljačem:

– Obe ruke uvek kada je moguće trebaju biti na upravljaču

– Pravilan položaj ruku odgovara kazaljkama sata: 9-15

– Tokom okretanja volana ruke ne smeju udarati o kolena. Ovo se obično ispravi podešavanjem upravljača, a ako nemate takvu mogućnost treba podesiti visinu sedišta

– Prilikom nailaska na krivinu, obavezna je korekcija kako bi se ona savladala bez isprepletanja ruku, odnosno bez potrebe za puštanjem upravljača jednom rukom

Uticaj položaja sedenja na sigurnost

Već smo naveli opasne posledice koje nastaju kao rezultat nepravilnog sedenja za upravljačem automobila.

Ovde ćemo ih samo nabrojati: povećan rizik od povreda i pri benignim sudarima, 30 odsto više vremena potrebno za reakciju nakon uočene opasnosti, gubitak kontrole usled nepravilnog sedenja.

Povrede koje nastaju nepravilnim sedenjem

Povrede kukova su često posledica sudara, a nastaju usled nepravilnog sedenja. Ove povrede spadaju u teške telesne povrede, a oporavak od istih je dugotrajan i retko potpun.

Starenjem ove povrede se vraćaju u obliku bola i smanjenju pokretljivosti. Veliki broj osoba koje su pretrpele ove povrede kažu da bol nikada ne prestane, sve do zamene kukova veštačkim.

Ukoliko doživite ovakvu nesreću obavezno se konsultujte sa lekarom o mogućim implikacijama, i eventualnoj operaciji nakon određenog vremena (ukoliko oporavak ne bude zadovoljavajući).

Nakon konsultacije proučite vaše zdravstveno osiguranje, po potrebi uplaćujte dodatno osiguranje kako se ne biste morali brinuti o troškovima operativnog zahvata ili dodatnog lečenja.

Povrede vrata su čest u automobilskim nesrećama.

Najčešće povrede su deformacija koja nastaje usled naglog trzaja glave, povreda živca na potiljku, što za posledicu ima slabost u rukama i mišićima, bol u vratu usled povrede vratnog diska što rezultira ispuštanjem hemikalije koja nadražuje živac te na taj način uzrokuje bol.

Povrede lica, mogu nastati od gotovo bilo čega – udarac u upravljač, kontrolnu ploču i staklo. Ovakve povrede su uglavnom rezultat nekorištenja sigurnosnog pojasa.