SITUACIJA JE ALARMANTNA: Ovo je trenutno NAJTRAŽENIJI POSAO u Beogradu i Novom Sadu, a niko ne želi da ga radi

Autobus
Dnevno.rs/Petar Marković

Građani su revoltirani jer se autobusi uopšte ne pojavljuju na stanicama u vreme po redu vožnje, zbog čega kasne na posao. A, ovo je svakako jedan od glavnih razloga.

Beogradu nedostaje na stotine vozača autobusa, a situacija je postala toliko alarmantna da svako ko ima dozvolu D kategorije može da računa na siguran posao.

 

Samo iz beogradskog GSP-a u poslednje vreme otišlo je oko 150 vozača, izjavio je za RTS direktor ovog preduzeća Željko Milković. 

– Nešto smo uspeli da nadomestimo. Dobili smo saglasnost Grada, ali to ide sve teže i teže. Teško je naći ljude, imamo stalno otvorene konkurse – kazao je on. 

Deo vozača u GSP prešao je iz redova privatnih prevoznika, pa je i kod njih nastao problem manjka zaposlenih. Kako Blic saznaje od prevoznika, vozači im odlaze u GSP jer imaju nešto bolje uslove rada, ali i referencu za odlazak u neku inostranu firmu. U Hrvatskoj vozači autobusa zarađuju i više od 800 evra, već u Sloveniji ta brojka je duplo veća, a u nekim evropskim zemljama i više od 2.500 evra. S druge strane, rad na gradskim linijama je najteži. 

Gradski saobraćaj je najteži režim rada vozača. Vožnja stani-kreni, veliki broj prepreka na putu, automobili, biciklisti, pešaci… Putnici stalno ulaze i izlaze i o njima treba voditi računa, kaže Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja. 

Vozači biraju međugradske i međunarodne linije, a rad u inostranstvu za njih ne predstavlja problem – provedu nedelju, dve u inostranstvu, pa se vraćaju porodicama. 

 

Manjak radne snage veliki je problem i za bezbednost u saobraćaju, tvrdi Božović za Blic. Kažnjavanje nesavesnih vozača ne donosi željeni rezultat jer su oni svesni i da pored ekscesa koji su napravili nema ko da ih odmeni, a otvorena su im vrata i da pređu kod nekog drugog prevoznika. 

Podsetimo, mesecima je i gradski prevoz u Novom Sadu neredovan jer nedostaje vozača autobusa. Situacija je toliko alarmantna da pojedini vozači, rečeno je za 021 u sindikatu GSP, rade slobodnim danima. 

Već duži period se suočavamo sa manjkom vozača. To je tako zato što jedan broj vozača, zbog loših plata i teških uslova rada, napušta preduzeće i odlazi u zemlje Evropske unije gde su višestruko više plaćeni. Onda preduzeće pokušava da angažuje vozače da rade na slobodan dan, što je teško, jer je tim ljudima dosta i tih pet dana koje odrade, tako da teško mogu da dođu i šestog dana. To se posebno odrazilo kada su bile niske temperature u zimskom periodu, kada se povećao broj vozača na bolovanju. Isto tako i sada kada su visoke temperature, zbog loših uslova rada, većina vozila nema klimu, povećao se broj ljudi na bolovanju i ne možemo da ispoštujemo u potpunosti red vožnje, pa se pojedini polasci ni ne dogode, naveo je predsednik sindikata “Nezavisnost” u ovom preduzeću Obrad Tepić za 021.rs. 

 

Istovremeno, građani su revoltirani jer se autobusi uopšte ne pojavljuju na stanicama u vreme po redu vožnje, zbog čega kasne na posao. U jednom periodu, kada je počelo obimno raskopavanje ulica u skoro svim delovima grada, busevi nisu uspevali ni da isprate izmene u redu vožnje, zbog čega su vozili pogrešnim trakama. 

GSP nije imao objašnjenje o nepojavljivanju autobusa na stanicama, ali su u preduzeću dodali da je odlazak vozača na rad u inostranstvo zbog većih zarada “višegodišnji problem svih prevozničkih firmi u regionu”, te da je u preduzeću stalno raspisani konkursi. 

JGSP “Novi Sad” stalnim konkursima i obukama uspeva da nadomesti odlazak zaposlenih i očuva broj vozača koji je neophodan za nesmetano funkcionisanje preduzeća, poručili su sredinom avgusta za 021.