TEŠKO PAMTITE LOZINKE? Ovako ćete najbolje sačuvati bezbednost POVERLJIVIH POSLOVNIH INFORMACIJA!

Laptop telefon
Pixabay.com

Personalni kompjuteri i pametni telefoni predstavljaju nepresušni izvor informacija koje otkrivaju o nama i ono što ne bismo želeli da podelimo sa svetom.

 

Na tržištu postoji čitav niz programa i aplikacija koje mogu zaštititi naše lične podatke od neželjenih pogleda. Tu su jednostavni programi za zaštitu dokumenata lozinkom, ali i jači koji enkriptiraju čitav uređaj.

Ipak, na neke stvari bi trebalo obratiti posebnu pažnju, naročito ako ne koristiti nikakav dodatan sistem zaštite.

Izveštaji iz banke i drugi finansijski dokumenti

Sve više ljudi koristi e-banking i m-banking kako bi izbegli odlazak u poslovnicu banke, ali i lakše i jednostavnije vodili svoje finansije. Ipak, ti izveštaji  i drugi dokumenti često obiluju osetljivim informacijama koje bismo trebali zaštititi.

Ako dobijate takve dokumente na svoju e-mail adresu, preuzmite ih na računar i obrišite iz inboxa. U slučaju upada na vaš e-mail nalog, otežaćete hakerima pronalaženje dodatnih informacija o vama.

Kad jednom preuzmete dokumente na svoje računar ili pametni telefon, razmislite o stvaranju digitalne arhive koja nije dostupna putem interneta. Kupite eksterni hard disk sa mogućnošću enkripcije i sve osetljive dokumente pohranjujte tu, a izbrišite ih sa PC-ja. Ako vam je potreban neki dokument, priključite prenosni disk na računar i pristupite mu, a kada završite sa radom jednostavno ga sklonite na sigurno mesto.

Prijave na oglase za posao

Ovo se posebno odnosi na one koji koriste službene računare i u slobodno vreme ili su odlučili da potraže novi posao, a molbe šalju sa poslovnog kompjutera.

Većina kompanija ima IT administratora koji u svakom trenutku može pristupiti vašem poslovnom računaru. Da biste izbegli neugodne situacije u kojima morate svojim nadređenima objašnjavati svoje postupke. Traženje novog posla ostavite za trenutke kad ste kod kuće, na privatnom računaru ili obrišite sve tragove iza sebe.

Lični dokumenti i isprave

Digitalne kopije ličnih dokumenata mogu dobro poslužiti ako dođe do krađe ili gubitka fizičkih dokumenata, ili pak ako obavljate  prijavu digitalnim putem.

Ukoliko su nezaštićene, izlažete se opasnosti od krađe identiteta. Zato biste posebno trebali zaštititi digitalne dokumente poput Izvoda iz matične knjige rođenih, pasoša, vozačke dozvole, lične karte, medicinske dokumentacije, školskih izveštaja (diploma, različite potvrde i uverenja), putne isprave.

Ako ipak želite da imate takve dokumente na svom računaru, obavezno ih pohranite u lozinkom zaštićenu mapu i enkriptirajte.

Istorija pretraživanja

Koliko god to glupo zvučalo, neki ljudi nikad ne brišu svoju istoriju pretraživanja na računaru. A ona skriva gomilu informacija o korisniku tog računara. Od podataka o vašem e-mail servisu, banci, mestu rada, poslovnom e-mailu, pa do neugodnih pretraga koje ste vršili u kasno doba.

Treba li uopšte isticati koliko opcije automatskog ispunjavanja obrazaca mogu predstavljati pravi sigurnosni rizik?

Korisnička imena i lozinke

Prosečan korisnik računara (ili pametnog telefona) tokom dana mora se prisetiti između 5 i 10 lozinki. Tu treba pridodati i različite PIN kodove koje koristimo za pristup uređajima, bankovnim računima pa čak i zgradama.

Ponekad je teško prisetiti se neke lozinke koju niste duže koristili ili pratiti koja je lozinka aktivna ove nedelje. No, to ne znači da bi je trebalo zapisivati u običan tekstualni dokument ili na papirić koji ćete nositi u novčaniku.

Ako već morate zapisivati lozinku ili PIN, pobrinite se da ju je teško pronaći, odnosno da ju je teško prepoznati. Odaberite neki od password managera, programa koji su specijalizirani za čuvanje lozinki. Ili se poslužite nekim trikom i zapišite lozinke u dokument koji ćete nazvati drugim imenom, a lozinku sakriti u većem tekstu.

Poverljivi poslovni dokumenti

Brojne firme od svojih zaposlenih traže da potpišu ugovor o tajnosti jer rade sa osetljivim podacima. Ako radite sa takvim dokumentima trebali biste voditi posebnu brigu o njihovoj sigurnosti.

A to znači da treba izbegavati ostavljati ih nezaštićene na vidljivom mestu ili otvorene kad niste blizu računara.

Osim toga, poverljive dokumente ne biste trebali slati putem nezaštićenih internet veza ni putem običnog e-maila. Bolje ih enkriptirajte pre slanja ili barem zaštitite lozinkom koju nećete zapisati u tom istom e-mailu.

Poruke i računi koje sinhronizirate na različitim uređajima

Koristite li više računara ili pametnih telefona, verovatno imate podešenu sinhronizaciju podataka među tim uređajima. Od primanja e-mail poruka na bilo kojem uređaju koji koristite, preko sinhronizacije internetkih pretraživača, profila na društvenim mrežama do četova koji se pojavljuju čim se prijavite na neki računar.

Trebalo bi razmisliti o ograničavanju primanja poruka na samo jednom uređaju koji najčešće koristite. Tako ćete smanjiti mogućnost da neko neovlašćeno čita vaše poruke samo zato što ste zaboravili da ugasite aplikaciju ili ste se odjavili sa korisničkog naloga.