VELIKI GUBICI: Saobraćajne nesreće državu koštaju više od 300 MILIONA EVRA!

guzva u saobracaju
pixabay.com

Broj poginulih u saobraćajnim nesrećama u Srbiji u poslednjih 20 godina prepolovljen je na oko 600 godišnje, a troškovi koje te nezgode prave državi premašuju 300 miliona evra, rečeno je na skupu "Upravljanje bezbednošću drumskog saobraćaja na lokalu",koji je održan danas u Beogradu.

 

Veliki gubici mogli bi da budu smanjeni boljim ulaganjem u unapređenje bezbednosti saobraćaja na lokalnom nivou, a očekuje se i izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja i Zakona o javnim putevima, ocenjeno je na skupu koji su u Palati Srbija organizovali NALED i Auto-moto savez Srbije u saradnji sa Ministarstvom gradjevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Član upravnog odbora Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED) Goran Cvetanović rekao je da je u Srbiji broj nesreća iz godine u godinu manji, a naročito broj nezgoda sa smrtnim ishodom, ali da bi se tako nastavilo neophodno je da se radi na jačanju svesti građana o važnosti poštovanja propisa i većem ulaganju sredstava u bezbednost saobraćaja.

Prosek tokom 80-ih godina bio je 2.000 smrtnih slučajeva, 90-ih 1.300, tokom proslednje decenije smanjen je na hiljadu, a poslednjih godinu dana na 600 saobraćajnih nezgoda sa smrtnim slučajem, kazao je Cvetanović.

Prema njegovim rečima, procenjuje se da nezgode sa lakšim telesnim povredama koštaju oko 3.000 evra, sa težim više od 30.000 evra, a za nesreću sa smrtnim ishodom i više od 300.000 evra.

Ukupno trošak za državu premašuje 300 miliona evra godišnje, a značajno je veći nego iznos ulaganja za bezbednost saobraćaja. Potrebno je taj odnos preokrenuti, istakao je Cvetanović.

Kako je objasnio, od svake naplaćene kazne, 30 odsto novca odlazi opštini u kojoj je prekršaj napravljen, što na nivou Srbije premašuje milijardu dinara, međutim “ta sredstva se uglavnom troše nenamenski ili usmeravaju u poslove koji predstavljaju redovno održavanje, a ne ulaganje u unapredjenje bezbednosti saobraćaja”.

Cvetanović je rekao da bi taj problem nenamenskog trošenja trebalo da bude rešen izmenema Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji će obavezati sve opštine da formiraju lokalne savete, koji će morati da pribave saglasnost Agencije za bezbednost saobraćaja na plan rada i upotrebu sredstava od naplaćenih kazni.

Državni sekretar u Ministarstvu gradjevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Edin Zećirović rekao je da su u Srbiji magistralni putevi u velikom broju slučajeva isprepletani sa lokalnim, što dovodi do toga da saobraćaj bude jako intenzivan, a “u tako zgusnutom saobraćaju često dolazi do nesreća”.

Vlada Srbije donela je strateški plan u okviru kojeg je zacrtano da do 2020. godine bude prepolovljen broj saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom, kao i da nijedno dete ne strada u saobraćaju, bez obzira na kategorizaciju puta, kazao je Zećirović.