Sve što treba da znate o NOVOM NAČINU PLAĆANJA BUSPLUSA: Stigli DRUGAČIJI VALIDATORI, evo kako se koriste i ČEMU SLUŽE

Bus Plus
Dnevno.rs

Da sistem naplate gradskog prevoza prolazi kroz određenu transformaciju, građanima je postalo jasno sredinom prošlog meseca. U najveći broj vozila stigli su novi validatori, a sa njima i novi način plaćanja i to za sada nekim putnicima izaziva priličnu glavobolju. Mnogi od onih koji su imali uredno plaćenu vožnju, shvatili su da je sada za očitavanje Bus Plus kartica potrebna malo veća preciznost.

 

Mediji su početkom avgusta najavili da će se plaćanje pojedinačnih vožnji u vozilima GSP-a moći izvršiti i putem MasterCard platnih kartica, što će svrstati Beograd među 5 ili 6 gradova u svetu gde je ova usluga omogućena (više o tome možete saznati KLIKOM OVDE!)

Sam proces nadogradnje nije složen koliko je obiman, jer u vozilima koja svakodnevno jezde prestonicom ima između 7 i 8 hiljada validatora. 

Validatori se nadograđuju tako što se vrši zamena komponenti neophodnih radi sertifikacije uređaja za prihvatanje platnih kartica. Reč je o zajedničkoj investiciji kompanije koja je zadužena za sistem naplate i AIK banke. U pitanju je saradnja koja se ogleda u podeli troškova vezanih za projekat, sertifikaciji uređaja za prihvatanje platnih kartica, prihvatanju i procesiranju bankarskih platnih kartica na validatorima – objašnjavaju za Dnevno.rs iz “Apex Solution Technology” .

To praktično znači da će putnici koji koriste MasterCard kao sredstvo plaćnja, biti u prilici da pazare vožnju pri samom ulasku u vozilo, bez čekanja ispred trafika, kabine vozača i dopuna kojih se mnogi sete tek kada na vratima ugledaju kontrolore.

– Usluga će biti omogućena za sve beskontaktne platne kartice brenda MasterCard izdate od strane bilo koje banke, domaće ili strane. Sama implementacija projekta ne uključuje poskupljenje pojedinačne vožnje koja će za sve korisnike nepersonalizovanih kartica ostati 89 dinara za prvu i drugu zonu. Cena vožnje plaćene MasterCard-om, uvećava se za bankarsku proviziju koja može biti maksimalno za 15% veća od definisane cene karte. Tako je propisano Rešenjem o utvrđivanju cena usluga u javnom linijskom prevozu putnika.  – navode iz “Apeksa”

Dakle, računica je jasna. Putnici koji se odluče za novu uslugu, moraće da izdvoje do desetak dinara više po vožnji, koliko iznosi bankarska provizija. 

Pitanje je koliko će redovnih korisnika GSP-a biti zaintrigirano novom opcijom. Najveći broj revnosnih platiša ima mesečnu kartu, pa im MasterCard i nije preko potreban. Oni se ovih dana suočavaju sa drugim problemom. Promene na validatorima su stvorile nedaće prilikom očitavanja karte, jer ugradnja pomenutih komponeneti za “beskontaktno plaćanje” ipak utiče na način validiranja.

 

Kod Kalenić pijace sam ušla na srednja vrata i odmah pokušala da očitam karticu. Kao i svaki put prislonim je, ali nema zelenog svetla. Na sugestiju komšije koji mi je rekao da aparat ne radi, otišla sam da je očitam na prednjim vratima. Ponovo stavljam kartu, ali nema nikakvog odgovora. Ništa, mislim u sebi, ja ću sesti, a to što ne radi nije moja krivica. Posle dve stanice, ulazi kontrolorka kojoj sam uredno dala kartu. Oni su me pitali zašto je nisam očitala, a na moju konstataciju da aparat ne radi, samo odmahuje rukom. Tek sam kasnije saznala da je promenjeno, da su stavili onu nalepnicu… Sad više ne može kao pre, preko celog ekrana – priča svoje iskustvo sa nadograđenim validatorima penzionerka Dragica Ranković.

Na objašnjenje zbog čega je došlo do promene samo odmahuje glavom.

– Ne znam šta će to nama! Ionako smo stari, ćoravi, bolesni… a ovi što plaćaju karticama oni se i ne voze autobusom – ubeđena je naša sugrađanka.

 

Sigurno je da će iz menadžmenta Bus Plus-a morati još malo da se potrude kako bi svim putnicima pojasnili kako da koriste stare kartice na nadograđenim aparatima. Za početak, Busplus se više ne očitava u središnjem polju validatora, već u dnu ekrana.

Važnije od svega jeste činjenica da će plaćanje karata MasterCard-om ipak biti drugačije u odnosu na neku drugu kupovinu.

Putnici će dobiti poruku na ekranu validatora da li je transakcija izvršena ili ne. Prihvatanje bankarskih kartica u javnom prevozu je specifičan slučaj u kojem se ne izdaje štampana potvrda (slip) – objašnjavaju iz Apeksa.

Praksa ovakvog načina plaćanja podrazumeva ponuđeni pismeni dokaz u vidu slipa, SMS poruke ili nekog drugog pisanog dokumenta o vremenu i iznosu za koji je određena roba ili usluga kupljena. Ovo bi u vozilima gradskog prevoza bilo jako praktično, ne zbog bankarskih kanona, već kao dokaza da je vožnja plaćena.

Iz kompanije koja je zadužena za naplatu usluga, ostaju pri stavu da je tako nešto ipak nepotrebno.

– Kontrolori će očitavati platnu karticu na isti način kao što su do sada kontrolisali BusPlus kartice, prislanjanjem kartice na kontrolorski uređaj – kažu za Dnevno.rs iz kompanije Apeks. 

 

Plaćanje MasterCard-om može biti vrlo korisno u smislu uštede vremena, ali za punu primenu noviteta biće neophodna i izvesna doza poverenja putnika. “Skining” je dobro poznata prevara vlasnika platnih kartica, sa kojih se putem elektronskih uređaja kradu i čuvaju njihovi podaci. 

– Plaćanje bankarskim MasterCard karticama u javnom prevozu implementira se uz poštovanje svih bezbedonosnih standarda koji važe za beskontaktna plaćanja bankarskim karticama – uveravaju iz kompanije Apeks.