Simbol beogradskih gužvi: GAZELA SLAVI ROĐENDAN, ali da li znate kako je ovaj most zapravo DOBIO IME?

Mostar
Printscreen

Kada ga sad pogledate, sigurno ne mislite da je naročito lep ili poseban. Hiljade Beograđana svakodnevno po nekoliko puta prelaze preko njega, a da ga ni ne primate. U vreme kada ćete ovaj most pre vezati za strašne gužve i saobraćajni kolaps nego za lepotu ili neobičnost, teško je i zamisliti da je upravo on jednom bio ponos i dika Beograda.

 

Gazela, najopterećeniji beogradski most slavi 46. rođendan! Tačno na današnji dan, davne 1970. godine njime su prodefilovali Tito i Branko Pešić, tadašnji gradonačelnik Beograda.

Priča kaže da je Gazeli “kumovao” Đorđe Lazarević, predsednik konkursne komisije za gradnju mosta, koji je rekao da je “ovaj most preskočio Savu kao gazela u skoku”.

Bio je to veliki dan za Beograd! Istovremeno su otvoreni objekti bez kojih današnji prestoničani ne bi mogli da zamisle život u ovom gradu – auto-put kroz Beograd (u ono vreme se zvao auto-puta Bratstva i jedinstva) sa Mostarskom petljom, Gazela i Terazijski tunel.

Svečanost je počela na današnjoj Mostarskoj petlji – Tito je presekao vrpcu i kolona vozila je krenula ka mostu Gazela, pa preko Autokomande, Bulevara JNA i Slavije ka Terazijskom tunelu. Bio je to događaj godine!

Više o legendarnom gradonačelniku Beograda Branku Pešiću i tome što je uradio za srpsku prestonicu možete pročitati OVDE!

Međutim, pre ovoga svečanog otvaranja bilo je potrebno testirati velelepnu konstrukciju i državi su u pomoć pritekli pripadnici vojske. Mostom su istovremeno prošli kamioni Jugoslovenske narodne armije natovareni šljunkom i vojni transporteri za balističke rakete.

Prema starom običaju koga se danas verovatno retko ko i seća, na sredini Gazele su stajali gradonačelnik Branko Pešić i glavni projektant profesor Milan Đurić.

Da je most “poklekao”, njih dvojica bi to prvi osetili, a priča kaže da je tih dana u Beogradu najpopularnija bila šala o tome da su vozači kamiona pre polaska zajedno sa radnim nalozima dobili i ronilačka odela. Za svaki slučaj!

 

Da li ste znali da u Beogradu postoji jedan “ukleti” most? Više o njemu možete pročitati KLIKOM OVDE!

Naravno, Gazela nije pala i tako je 4. decembra svečano otvoren. Postojano stoji punih 46 godina trpeći i višestruko veća opterećenja od onih za koje je predviđen.

Danas dnevno preko nje pređe više od 165.000 vozila iako je most projektovan za svega oko 40.000. Od puštanja u rad, na njemu je rađena samo jedna rekonstrukcija – 2010. godine kada je uočena pukotina na glavnom nosaču Gazele. Usledila je rekonstrukcija i nakon nje su Beograđani ponovo dobili svoj most.

Gazela u brojkama

 

– Glavni projektant Gazele bio je Milan Đurić.  Gradnju mosta je izvelo preduzeće „Mostogradnja“ iz Beograda, u sradanji sa preduzećem “Goša“ iz Smederevske Palanke.

– Most je kombinacija grede i oluka, dugačak 332 m, a širok 27,5 m. Ukupna širina kolovoza je 21,8m (po tri trake u oba smera, širine 10m sa razdvojnicom od 1,5m).

– Delom dužine mosta postoje i dve pešačke staze širine po tri metra.

– Gazela se iznad Save izdiže 22,8m tokom srednjeg vodostaja.