POČETKOM 20. VEKA SVI SU VIDELI DUHOVE: A onda se saznalo kako je FOTOGRAF PREVARIO LJUDE!

Wilijam Houp
Wikipedia

Ništa nije onako kako nam se naizgled čini i to je jedina prava istina.

 

Pre otprilike sto godina, dakle, dvadesetih dvadesetog veka, Velika Britanija bila je potrešena fotografijama Vilijama Houpa. Ljudi su tada možda i više nego sad bili fascinirani paranormalnim aktivnostima. Spiritualizam je bio veoma popularan, a i sam proces stvaranja fotografije za mnoge je bio misterija nad misterijama.

Baš tu ljudsku opsednutost duhovima i činjenicu da su ljudi većinski u stanju da poveruju u sve što im se servira, iskoristio je gospodin Vilijam Houp. On je bio član ozloglašenog “Kru” kruga, spiritualističke grupe fotografa iz Češira, i uživao je podršku mnogih, pa i ser Artura Konana Dojla, autora slavnog detektiva Šerloka Holmsa.

Kao da slike u tom tehnološkom razvoju fotografije nisu bile dovojno jezive same po sebi – jakog kontrasta, bledih ljudi izbečenih očiju, on je na svojim umetničkim delima prikazivao – utvare! Duhovi su se jasno videli na fotografijama, bledi, zastrašujući i okruženi maglenim oblacima.

Verovalo se da je fotografija postala medijum kroz koji se duhovi pojavljuju i komuniciraju sa živima. Ljudi su se nadali da će moći da stupe u kontakt sa onima kojih više nema.

 

Istražitelj Hari Prajs na fotografiji Vilijama Houpa, foto: Wikipedia

Slali su fotografije Houpu i on je na njima otkrivao duhove ili bi fotografisao ljude i na njihovim slikama bi se prikazao još neko.

Ipak, vremenom se razotkrila prevara – zavodljiva moć manipulacije fotografijom. Vilijam Houp koristio je tehniku koja se zove dupla, odnosno, dvostruka ekspozicija. Nazovimo to i nekim prapočetkom obrade fotografija u današnjem Fotošopu. Naime, Houp je na istoj ploči snimao dve fotografije, jednu preko druge, pa je tako dolazilo do tog “duhovitog” efekta.

Udruženje za spiritualna istraživanja poslalo je istraživača Harija Rajsa da ispita Houpa. On je doneo nekoliko praznih ploča i zatražio Vilijamu da ga slika, ali video je kako Houp menja ploče. Međutim, čak i kada se saznalo da je reč o, za ono doba, vrhunskim fotomontažama,ljudi su bili uporni tvrdeći da su na fotografijama prepoznavali svoje pokojne supruge, očeve… Valjda im je tako bilo lakše da održe spomen na svoje drage kojih više nema.