Svedoci smo da se usled obilnih pljuskova na ulicama za svega nekoliko minuta stvore bujice vode, a u to smo se uverili kako u Srbiji koju su poslednjih mesec dana pogodile dramatične oluje, tako i u Grčkoj gde su brojne naše turiste zadesile velike poplave. U ovakvim situacijama mnogi vozači ne znaju do koje dubine automobil sme da uđe u vodenu bujicu, niti kako da postupe ukoliko auto bude potopljen.

Nekoliko saveta svakom vozaču olakšaće snalaženje u bujicama i poplavama koje nastaju posle velikih kiša na saobraćajnicama.

Kada nikako ne treba startovati auto

Ako voda nije prešla iznad donje ivice vrata, odnosno centralnog dela točkova, to je najsrećnija okolnost i automobil bi trebalo da bude u redu. Ali šta raditi ukoliko se ipak nađe u dubljoj vodi?

Prvo je potrebno utvrditi koliko duboko je automobil bio u vodi, što se može videti na osnovu traga prljavštine i blata koji je voda ostavila na spoljašnjosti vozila kada se povukla.

Stručnjaci kažu da je najbolje je da vozilo koje izvučete iz vode ne pokušavate da upalite nego da konsultujete majstora.

U slučaju da je auto bio poplavljen iznad donje ivice vrata, voda je verovatno prodrla u unutrašnjost vozila i načinila štetu na automobilu pa stručnjaci savetuju da se sačeka bar 24 sata da se voda koliko-toliko ocedi.

Noviji automobili osetljiviji od starih

Što je automobil bio dublje u vodi to su ranjiviji motor, elektronika i instalacije. Zato su noviji automobili koji imaju više elektronike, u većoj opasnosti su od onih starije proizvodnje.

U svakom slučaju, majstor koji je stručan za ovakve situacije moraće prvo da rastavi automobil u najsitnije delove i da ih ostavi da se dobro prosuše. Posebno kada su u pitanju delovi koji imaju veze sa elektronikom.

Što se tiče motora, čak i ako nije radio u trenutku kada je automobil poplavljen, potrebno je da se detaljno proveri i očisti, a takođe treba potpuno isprazniti i rezervoar sa gorivom, jer je moguće da je voda prodrla i u njega.

Ukoliko je automobil potopljen u vodu punu mulja i peska, kao što je bio slučaj sa većinom vozila u Grčkoj, to donosi dodatnu opasnost jer kada se mulj prosuši, blato i sitna zrna peska će verovatno ostati u svim instalacijama i vitalnim delovima motora i napraviće štetu.

Prvo naravno treba sanirati mehaničke probleme na vozilu, a zatim ako je vozilo funkcionalno treba preći na limariju i enterijer.

Veća šteta ako je vozilo završilo u moru

Treba biti spreman na to da su tapacirung u automobilu kao i sedišta natopljena vodom. Pored toga, mulj se jako teško čisti i ostavlja neprijatan miris koji je gotovo nemoguće ukloniti.

Ako je automobil završio u moru time je učinjena veća šteta i manja je verovatnoća da će se moći vratiti u prvobitno stanje jer pored činjenice da su instalacije i svi ključni delovi natopljeni vodom, so ume dodatno da napravi problem sa elektronikom, a slana voda je takođe agresivnija i izaziva i koroziju.

Kvarovi se javljaju kasnije

U ovakvim situacijama treba imati na umu da i ukoliko sanirate vozilo posle poplave veoma je česta situacija da se tek u nekom narednom periodu jave poteškoće i kvarovi kao posledica kvašenja vozila, ukoliko šteta nije pravovremeno i u potpunosti otklonjena.