Televisa, inače skraćenica od “Televisión Via Satélite”, nije samo kuća koja proizvodi telenovele. Radi se o najvećoj medijskoj kompaniji u Latinskoj Americi i na španskom govornom području koja ima informativne, sportske i zabavne kanale, a preko saradnje s Univisionom njihov program prikazuje se u SAD-u. Vrednost kompanije je veća od pet milijardi dolara.
Međutim, razlog zašto su turske sapunice preuzele naš televizijski prostor nije samo to što smo se zasitili meksičkih. Televisa ih proizvodi mnogo manje danas nego devedesetih, a jedan deo uzroka su brojni skandali koji su ih pogodili.
Prošle godine na čelo kompanije prvi put je došao neko ko nije deo porodice Askaraga, nakon što je dotadašnji direktor dao ostavku zbog loših rezultata. Današnji čelnici su Alfonso de Angoitia i Bernardo Gomez, koji su počeli s promenama i nadaju se oporavku kompanije.
Kompanija je često prozivana zbog izrazito pristrasnog izveštavanja na svojim kanalima. Uspjeh Televise usko je povezan s državom, odnosno uslovljen bliskim odnosom porodice Askaraga i državnog vrha.
Osnivač kompanije, Emilio Askaraga Milmo, svojevremeno je izjavio da je on “vojnik Institucionalne Revolucijske stranke”, inače decenijama vladajuće stranke u Meksiku koja je držala vlast neprekidno od 1929. do 2000. godine.

Primera radi, jedan od skandala povezan s time, ali koji nikad nije dokazan, tiče se fudbala i prava na prenos utakmica meksičke reprezentacije. Ta je prava oduvek imala Televisa, ali ih 1991. godine nova uprava fudbalskog saveza daje konkurentskoj Imevision kompaniji. Ubrzo su čelnici saveza bili optuženi za korupciju i smenjeni, a iako se sumnjalo da je prste u svemu imao tadašnji meksički predsednik Karlos Salinas de Gortari kako bi osvetio Televisu, to nikad nije dokazano.

Televisa je bila jedna od kompanija koje su učestvovale u velikom korupcijskom krugu medija iz Severne i Južne Amerike i Fife. Kompanije su decenijama potpisivale lažne ugovore, reketarile i prale novac kroz sponzorstva i prava na prikazivanje utakmica.

Televisa je takođe pretrpela veliku štetu zbog prošlogodišnjih lažnih vesti nakon velikog zemljotresa u Meksiko sitiju u junu. Televisa je, naime, usred krize izmislila da je devojčica Frida Sofia zarobljena u ruševinama škole, da bi se uskoro otkrilo da ona ni ne postoji.

Međutim, možda najveći odjek u meksičkim, ali i svetskim medijima imala je priča o krugu prostitucije unutar Televise.

U Netflixovom dokumentarcu o karijeri i životu glumice u sapunicama Kate del Kastljo ona je spomenula “katalog glumica” koji su producenti delili mogućim poslovnim partnerima i sponzorima, a oni su birali s kime će od njih na večeru – ili nešto više.

Dokumentarac je izašao u vreme kad je u SAD-u počeo Me Too pokret i izazvao je neviđene reakcije.

Sve se, ispričala je del Castillo, događalo devedesetih, a postojanje kataloga glumica i prostitucijskog prstena u televizijskoj produkciji potvrdile su glumice Dulse María i Niurka Markos.

Ja sam u ovom poslu otkad imam pet godina. Srećom, moja je majka bila uz mene sve dok nisam navršila 18 godina. Takve se stvari, nažalost, događaju, i ne samo u našoj industriji. Važno je krenuti putem dostojanstva i ne dopustiti da ti se to dogodi – rekla je Dulce María.

Glumica i pevačica Niurka Markos potvrdila je da Televisa ima katalog glumica, kao i da to nije jedina kompanija koja to praktikuje.

Zašto se pravimo glupi? Takvi katalozi su svuda, na svim kanalima – rekla je Markos.

Del Kastiljo kasnije je izjavila kako “nije baš mislila na prostituciju”, Dulse María rekla je da “nije ništa potvrdila” nakon što su je u javnosti podsetili da joj je otac godinama na Televisi, a Niurka Markos drži se svog svedočanstva.

Nikad nisam pričala o katalozima već o večerama s publicistima na koje smo bile pozvane. Kad sam saznala o čemu se tu radi – da moram samo da sedim i da ih zabavljam, odbila sam takve večere. Rekla sam im da radim kao glumica i da mogu doći na večeru jedino ako sa mnom dođe moj dečko. Nisu pristali na to – pokušala je da objasni del Kastiljo, ali javnost nije bila uverena.

Pitanje Televise i meksičkih medija uopšte bilo je u fokusu nedavnih predsedničkih izbora na kojima je pobedio socijalista Andres Manuel Lopez Obrador. Slobodni mediji su u njegovom programu, ali pitanje je kako će se prema njemu odnositi tradicionalno desno orijentisana Televisa – i hoće li uspeti da preživi eru Netflixa i drugih servisa za gledanje sadržaja bez pomoći države.