Danas gotovo da nema čoveka koji nije izložen stresu. Svakodnevnim pritiscima izloženi su svi ljudi, bez izuzetka. Međutim,  na nama je kako ćemo se izboriti sa tim. Tip ličnosti u mnogome utiče na način na koji ćemo „obraditi“ pritisak svakodnevice. Ne možemo svi imati isti tip ličnosti, niti dati isti odgovor na dnevne provokacije koje život nosi, ali možemo naučiti tehnike ublažavanja i prevazilaženja stresa i okrenuti se aktivnostima koje će nas relaksirati.

Postoji veliki broj aktivnosti koje možete uvesti u vašu životnu rutinu i smanjiti stres, neke od njih su: zdrava ishrana, druženje, odmor, fizička aktivnost i hobi.

Zdrava ishrana

Najpre se potrudite da kao reakciju na stres nemate prejedanje ili preskakanje obroka. Dakle, početak treba da sadrži umerenu ishranu i redovne obroke.

Fokusirajte se na zdravu hranu, koja u sebi sadrži vitamine A, C, D i E, vitamine B grupe, ali i  minerale kalijum, magnezijum, kalcijum, selen i cink. Ograničite unos ili još bolje potpuno isključite konzumiranje energetskih napitaka, nikotina, kofeina, alkohola, brze hrane i prostih šećera. Održavajte hidrataciju organizma i pijte vodu ili prirodno ceđene sokove (ali i njih dozirajte). Neka u vašoj ishrani dominira sveže voće i povrće koje sadrži velike količine antioksidansa koji pomažu organizmu da se izbori sa stresom.

Druženje

Odlučili ste se za društvenu izolaciju? Pogrešno. Društvena izolacija je retko kad dobar izbor tj. neće smetati ako dan ili veče provedete u miru svog doma, ali nije dobro ako je to postao vaš način života. Brojna istraživanja su dokazala da socijalna izolovanost pojačava dejstvo stresa. Jer čovek u glavi „premotava“ i analizira stresne situacije i iznova ih proživljava. Druženje poboljšava raspoloženje kroz smeh, društvenu interakciju sa prijateljima ili ljudima koji vam prijaju. Deljenjem problema i proživljenih iskustava kanališete negativnu energiju. Ujedno olakšavate rešavanje problema jer najmanje što neko može da uradi jeste da vas sasluša, a neretko i posavetuje. Često se desi da se povedu razgovori na teme koje su prijatne te neosetno zaboravite na ono što vas muči.

Možda zvuči neverovatno ali vreme provedeno sa kućnim ljubimcem potvrđeno umanjuje stres.

Odmor

Odmor nužno ne podrazumeva da morate otputovati. Najčešće je dovoljno da se isključe telefon i kompjuter. Naučite da posao i stresne situacije ostavljate po strani tj. imajte deo dana kada je to u opisu vašeg posla, ali u preostalom delu dana vašu energiju i vreme poklonite drugim aktivnostima.

Ukoliko pak možete da priuštite sebi vikend izlet, odmor ili neko putovanje ne oklevajte. To je jedan od sigurnih načina da „sve zaboravite,“ preusmerite misli i uživate u novim iskustvima i kulturama.

Fizička aktivnost

Fizička aktivnost ne znači profesionalni trening. Ako sebi možete da priuštite ličnog trenera neće škoditi. Ipak većina vežbi može biti potpuno besplatna ili vrlo pristupačna. Umerenim vežbanjem se smanjuje nivo hormona stresa i stimuliše se proizvodnja hormona sreće, serotonina i endorfina. Savet lekara je svakodnevno upražnjavanje fizičke aktivnosti od 30 do 60 minuta. Ne zaboravite da su vam na raspolaganju: šetnja, vožnja bicikla, plivanje, ples, folklor, teretana itd. Na vama je da izaberete ono što vam najviše prija.

Plivanje
Pixabay.com

Hobi

Važno je napomenuti da za hobi morate da iskažete iskreno interesovanje. Ni ne upuštajte se u nešto što vam je neko preporučio. Nismo svi isti i ne ispunjavaju svakog iste teme i sadržaji.

Neophodno je da pronađete smisao u svemu što radite. Ako vas već posao koji radite ne ispunjava, a niste u prilici da ga promenite, onda bar slobodno vreme popunite aktivnostima koje će vas opustiti i u kojima ćete uživati.

Najčešći hobiji u kojima se većina ljudi pronalazi su: čitanje, sviranje muzikčih instrumenata, spremanje hrane, ples, rad u bašti, igranje društvenih igara, učenje jezika, pletenje, slikanje, pisanje (pesama, bloga, priča), joga, bilijar, planinarenje. Ne morate nužno da se pronađete u navedenim šablonima, već sami nađite svoj hobi.

Neki od ovih pet jednostavnih koraka mogu biti put koji vodi ublažavanju stresa, na vama je da li ćete nekim od njih krenuti.