Ovo je priča o poznatoj baladi zbog koje su mnogi, kako se tvrdi, okončali svoje živote.

 

Mađarski pijanista i kompozitor Režo Šereš 1933. godine iskomponavao je ‘Sumornu nedelju’, poznatu i pod nazivom ‘Samoubilačka pesma’.

Izvorni tekst pod nazivom ‘Svet se završava’ govorio je o očaju uzrokovanim ratom, a završavao se mirnom molitvom o ljudskim gresima. Pesnik Laslo Javor potom je napisao novi tekst na Šerešovu kompoziciju koji je potisnuo onaj stari i započeo jednu od najjezivijih priča u istoriji muzike.

U Javorovom tekstu glavni junak, skrhan smrću svoje ljubavi bez koje nema snage da živi, odlučuje da izvrši samoubistvo. Pesma je prvi put objavljena u Mađarskoj 1935. godine i od prvog trenutka izazivala je ogromne kontroverze.

Odmah po objavi za pesmu su počela da se vezuje jeziva urbana legenda da su navodno stotine osoba u Mađarskoj izvršile samoubistvo kada su prvi put čuli ovu kompoziciju.

Međutim, zbog svoje nesvakidašnje melodije i kvaliteta, pesma se ubrzo iz Mađarske proširila na ceo svet. Već 1936. pesma je prevedena i objavljena na engleskom jeziku, a jezive urbane priče o samoubistvima povezane s ovom kompozicijom počele su da se prepričavaju i širom engleskog govornog područja.

Godine 1941. slavna američka džez pevačica Bili Holidej snimila je svoju verziju pesme, a njen tekst uveliko je odudarao od orginalnog. Zbog lošeg glasa koji je pratio pesmu i suicidne poruke koje šalje, stihovi u izvedbi Holidej imali su daleko optimističniji ton.

Ipak, iako znatno ublažena i s daleko vedrijim tonom, BBC je zabranio emitovanje i verzije Bili Holidej, kako se u jeku Drugog svetskog rata ne bi oslabio moral britanskog stanovništva.

Jezivosti ove pesme i legende vezane za nju, dodatnim argumentima potkrepila je i sudbina samog kompozitora Režo Šereša. U januaru 1968. godine, tačno 35 godina od kako je napisao pesmu, Šereš je izvršio samubistvo. Iako je preživeo prvobitni pokušaj samoubistva, kada je skočio kroz prozor, te tom prilikom dospeo u bolnicu – on je ležeći na bolničkom krevetu sam sebe zadavio žicom.

Ipak, verovatno najjezivije i najmračnije izvođenje ove pesme ikad priuštila nam je čuvena grčka umetnica Diamanda Galas.