U skladu sa novim zakonom o sprečavanju pranja novca i finansiranju terorizma, koji je u našoj zemlji stupio na snagu 1. aprila, banke imaju obavezu da utvrde da li ste funkcioner, član uže porodice funkcionera ili bliski saradnik funkcionera. Krajnji datum da se izjasnite po navedenom pitanju je 25. decembar ove godine, nakon čega će, kako saznajemo, jedan broj banaka primeniti vrlo agresivnu poslovnu politiku i blokirati račune svim građanima koji nisu ispunili svoju zakonsku obavezu, piše “Alo”.

– U pojedinim bankama, klijentima koji nisu popunili formular biće blokirani računi, pa će građani novogodišnje praznike dočekati bez mogućnosti da raspolažu sopstvenim novcem. Ipak, neće svi bankari primeniti taj princip. Neke banke će i nakon tog datuma pozivati klijente da dođu i daju izjavu – kaže naš izvor lista i dodaje da će svi građani, bez obzira na poslovnu politiku banke u kojoj imaju račun, morati kad-tad da regulišu ovu obavezu, jer se ne radi o hiru poslovnih banaka, već je ceo bankarski sektor dobio direktivu od centralne banke da taj posao završi.

Dok jedan broj banaka već uveliko poziva klijente što putem imejla, što putem telefona da dođu i ispune svoju zakonsku obavezu, drugi deo bankarskog sektora se ponaša kao da ga se to sve ne tiče.

Milica Gačić, penzionerka, kaže da je za ovu novinu saznala od dece, ali da s njom niko iz banke preko koje prima penziju nije kontaktirao.

– Dobro je da imam decu da mi to kažu, jer bih u suprotnom dočekala Novu godinu bez ovo malo crkavice što primam. Nije mi problem da odem i potpišem, al’ smeta mi što me iz moje banke, još niko nije obavestio i što me nisu upozorili da bi mi zbog toga mogli blokirati račun – kaže Gačićeva za “Alo” i dodadje da samo čeka dan kad će nas banke pitati kojem se bogu molimo.

Dušan Uzelac, direktor finansijskog portala „kamatica“, objašnjava da je ta regulativa posledica svetskog trenda, jer je državama neophodno da imaju uvid u tokove novca kako ne bi dolazilo do njegove zloupotrebe.

– Kad banka blokira račun, radi samo ono što je u njenoj mogućnosti, jer nije očigledno imala drugačiji način da obavesti klijenta da mora da ispuni neku obavezu. Klijent koji ima blokiran račun sigurno će čim shvati da ne može da raspolaže svojim novcem doći u najbližu ekspozituru da vidi u čemu je problem, pa će samim tim i popuniti formular – objašnjava Uzelac i dodaje da je regulativa takva kakva jeste i da banke moraju da rade kako nalažu zakon i Narodna banka Srbije kako bi došli do podataka koji su potrebni.