Željko Lacković, gradonačelnik Đurđevca, grada u Hrvatskoj, na posao dolazi gradskim biciklom, ne prima platu i naknade, a delegacije neretko časti privatnim novcem.

 

U kojoj je meri prvi čovek Đurđevca zaista štedljiv potvrđuje i ovih dana objavljena lista najštedljivijih hrvatskih gradonačelnika kad je reč o službenim putovanjima. Njegova kancelarija je u godinu dana na putovanja potrošila samo 323 kune, što je 0,001 odsto gradskog budžeta.

Međutim, i taj, za većinu hrvatskih gradonačelnika pravi sitniš nije potrošio on, nego njegova zamenica Kristina Benko Markovica zbog službenog puta u Zagreb.

Čelni čovek Đurđevca, gradića u srcu Podravine, na službena putovanja odlazi uglavnom privatnim automobilom. Gradska uprava, kaže on, poseduje službeni “sitroen” starijeg godišta, ali kako se malo koristi, a i ne žele da troše budžetski novac na registraciju – odlučili su da ga prodaju. Kad nešto treba obaviti u gradu ili otići na sastanak, Lacković i njegovi saradnici sedaju na jedan od šest gradskih bicikala, koji su, objašnjava, u punom pogonu.

“Oni koji kritikuju da je to populizam neka to zovu kako žele, svejedno mi je. Bitno je da se štedi i da na kraju od toga korist imaju građani”, kaže Lacković.

“Zatekao me minus na bankovnom računu Grada od 1,4 miliona kuna, a dopušteno prekoračenje je bilo 1,5 miliona. Problem je bio u tome što sam za nekoliko dana morao da isplatim plate”, priseća se i dodaje da je odmah sproveo nepopularnu, ali tada jedinu moguću odluku.

“Plate u upravi i ustanovama smanjio sam za 21 odsto. Ne znam šta je tih 70-ak radnika tada mislilo, ali uveren sam da su bili svesni da nema druge i da će se teško odupreti mojoj odluci. Prethodne plate bile su neprimerene stvarnom stanju i ekonomskoj situaciji”, navodi Lacković koji je takvom politikom od prvog dana mandata, sredinom 2013. do danas, uspeo da pokrije budžetsku rupu od skoro pet miliona kuna.

Čak 1,7 miliona kuna uštedeo je na platama i naknadama za gradonačelnika, zamenika i članove Gradskog veća. Lacković i njegova zamenica volontiraju, a naknade i dnevnice više ne primaju ni predsednik i potpredsednik Veća, kao ni članovi Veća i gradskih odbora. Još tri miliona kuna uštedeo je spomenutim smanjenjem plata.

Kao jedan od retkih gradonačelnika aktivno sprovodi politiku stimulativnih otpremnina za zaposlene pred penzijom. Uskoro će, kaže, troje njih u prevremenu penziju kako bi se mesta otvorila mladima.

“Moraju da shvate da posao u gradskoj upravi nije dobitak na lotou. Ko ne može pratiti posao, mora otići”, smatra on.

Da je svaka, ali baš svaka kuna važna, đurđevački gradonačelnik potkrepljuje time da gotovo 100 odsto novca koje troše ide kroz javnu nabavku.