Većina zaposlenih kaže da kada zapošljava, tehničke sposobnosti kandidata same po sebi nisu dovoljne. Oni žele da vide da li kandidat ima i socijalne veštine, a posebno da li osoba ume da bude dobra u interakciji sa drugima.

 

U kompaniji Fejsbuk (Facebook) takva osobina je krucijalna. Kako prenosi Business Insider, u skorijem članku u “The Harvard Business Review”, Džej Parik (Jay Parikh), koji se nalazi na čelu inženjeringa i infrastrukture u Fejsbuku, kaže da pri zapošljavanju, kompanija posebno obraća pažnju na “kandidatovu sposobnost da se uklopi u timsko okruženje.” Ali, Fejsbuk je suviše pametan da bi postavio standardno pitanje poput “Opišite nam kako ste radili u grupnom projektu.”

Parik kaže da Fejsbuk “meri” sposobnost da se kandidat dobro snalazi u timskom radu, između ostalih, i pitanjem: “Možete li da mi kažete nešto o četvoro ljudi čije ste karijere poboljšali, ili ste uticali da se kreću na bolje?” Parik dalje kaže da ovo pitanje ima nameru da odmah izbaci “one koji su sebični, stalno kukaju ili se hvalisaju sopstvenim uspehom.”

Kada odgovaraju na ovo pitanje, “uspešni kandidati bi jasno trebalo da pokažu da su njihovi prioriteti – kompanija, tim, pa oni sami – baš tim redom,” objašnjava on.

Drugim rečima, mada Parik nije istakao eksplicitno, Fejsbuk pokušava da sagradi kulturu “davanja”, termin koji je skovao profesor Adam Grant u svojoj knjizi iz 2013. godine, “Give and Take”.

Grantova istraživanja sugerišu da su “davaoci”, koji uvek pomažu drugima, uspešniji od “uzimaoca”, oni koji udovaljavaju sebi, i “kombinovanih”, koji pokušavaju da dobiju jednaku benefit za sebe i za druge. Međuljudski odnosi, sugeriše Grant, važni su za dostignuće kao i naporan rad, talenat ili sreća.

Zapošljavanje “davaoca” (i izbegavanje zapošljavanje sebičnih) situacija je u kojoj svako dobija. Zaposleni uživaju u sopstvenom uspehu i u uspehu drugih, a kompanija izbegava nesuglasice i svađe.