Uprkos uvreženom mišljenju da novac najbolje motiviše zaposlenog čoveka, praksa pokazuje da nas nešto drugo pokreće, a to nešto dolazi od nas samih…

 

Kada vam neko pomene dobar posao, na šta prvo pomislite? Visoka zarada, bonusi? To svakako jesu bitne stavke, ali kada malo dublje pogledamo u motive, shvatamo da novac ipak nije presudan kada biramo posao, a posebno kada dajemo otkaz.

Šta podrazumevamo pod motivacijom? Definisana je kao predispozicija da se ponašamo na svrsishodan način, kao unutrašnja snaga i volja koja nas pokreće da ostvarimo lične i organizacione ciljeve. Čak i samo razumevanje od čega je sačinjena motivacija, vekovima je stara zagonetka. Međutim, studije o ponašanju mogu da daju neke odgovore.

Kada je Frederick Herzberg istraživao izvore motivacije zaposlenih tokom pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka, otkrio je dihotomiju koja i dalje intrigira i zbunjuje menadžere. Naime, stvari koje ljude čine zadovoljnima i koje ih pokreću na poslu suštinski su različite od stvari koje ih čine nezadovoljnima. To se najbolje ogleda na sledećem primeru: Pitajte zaposlene šta ih čini nesrećnima i čućete da govore o malim platama i nezgodnoj radnoj sredini, ili ’glupim’ pravilima i propisima koja ograničavaju fleksibilnost radnog mesta i slobode. Faktori sredine mogu da demotivišu, ali čak i kad menadžeri rade briljantno svoj posao, rešavanje ovih problema neće motivisati da rade više i bolje.

Ispostavilo se da su ljudi motivisani interesantnim poslom, izazovima i ’teškoćama’, ali i velikom odgovornošću – što su unutrašnji faktori. Ljudi imaju duboko ukorenjenu potrebu za napredovanjem i dokazivanjem, a posao, odnosno menadžeri bi to trebalo da im omoguće.

posao2Nemotivisani zaposleni primetno više odsustvuju sa posla, i manje su lojalni firmi. Zaposleni su motivisani kada imaju doživljaj pravedne raspodele nagrada prema uloženom radu. Paradoksalno, to što su neki zaposleni suviše plaćeni za svoj rad najčešće ne povećava njihovu motivaciju, ali smanjuje motivaciju ostalih zaposlenih.

Prodavci su takmičarski nastrojeni, i bitno je da se podstakne ova karakteristika u timu. Zašto? Najbolji prodavci se svakog dana već rutinski suočavaju sa odbijanjem. Potrebno im je takmičenje da ih malo ’pogura’.

Dan Arieli iz svoje obimne studije izvodi sledeće zaključke: Što manje osećamo da nas na poslu cene, više novca tražimo za rad; Što je teži projekat, sve smo ponosniji na njega; Znajući da naš rad pomaže drugima može da poveća motivaciju na nesvesnom nivou.

Uprkos različitim istraživanjima koja pokazuju istu poentu, a to je da unutrašnji faktori imaju najpozitivniji uticaj na motivaciju zaposlenih, menadžeri i dalje favorizuju spoljašnje faktore, posebno finansijske podsticaje. Vreme je da praksa sustigne nauku o ponašanju. Imajte na umu da stalno treba da isprobavate različite strategije, jer ’sve po starom’ neće nikog motivisati.