Pazite da ne izgubite klijente: Bizarni poslovni običaji širom sveta

Probajte da se izgubite u hamburgeru za vreme poslovnog ručka u Indiji ili da naručite turu pića za sve posle sklapanja ugovora u Saudijskoj Arabiji, i videćete kako brzo vaši klijenti postaju bivši.

JAPAN – ŠEFA NE OSLOVNJAVAJTE IMENOM

Iz doba careva Japan je direktno prešao u industrijsko doba, a njihov feudalni sistem daleko od toga da je bio prijatan. Iako su otvorili vrata Zapadu, Japanci su zadržali poštovanje hijerarhije. Nazvati svog prijatelja Robert-san bilo bi odgovarajuće ako je Robert dete. Nastavak “san” označava jednak ili podređen odnos. A šta ako je Robert šef? Obraćajte mu se sa gospodine, gospodine direktore i slično.

ŠPANIJA – OPREZNO SA RUKOVANJEM

U nekim zemljama još uvek važi zadata reč, poverenje, a ponekad je dovoljno samo rukovanje. Pismeni ugovori, dolaze kasnije. Ovako relaksiran odnos prema sklapanju ugovora postoji u Španiji, u kojoj razgovor uz koju čašicu i prećutni dogovor mogu da znače da je ugovor sklopljen.

BLISKI ISTOK – NIKAD NE ODBIJAJTE PONUĐENI ČAJ

Ovo pravilo ne odnosi se na Izrael, ali u svakoj islamskoj zemlji, ako vam ponude čaj, treba da ga prihvatite. Čak i ako niste žedni, uzmite čašu ili šolju i stavite ispred sebe.

IZRAEL – OBAVEZNO CENJKANJE

Nije stereotip – Jevreji i Arapi vole da se cenjkaju. Navedena cena nekog proizvoda, na Bliskom istoku nikad nije konačna. Bilo da se radi o automobilu ili marami. Isto tako, nemojte da se iznenadite ako neko od njih ko od vas kupuje zatraži nižu cenu. Cenjkanje je jednostavno jače od njih.

I… JOŠ JEDNOM JAPAN – ZABAVE DO ZORE

Zaboravite sve što znate o japanskim poslovnim ljudima, samo na nekoliko sati. Od Japanaca se očekuje da dodatno provode vreme zajedno sa kolegama na poslu, na uštrb porodičnog života.

Ali, tada se od njih očekuje da potpuno “otkače”.

Kompanije obično nakupuju gomile flaša skupih pića koje se toči na posebnim poslovnim izlascima u noćne klubove. Štaviše, po sklapanju velikog ugovora običaj je za direktora da dobije bonus platu koju mora iskoristiti za svoje uživanje, a za te troškove mora da ima račune.