Prijateljstvo izgrađeno na biznisu može biti fantastično, a biznis izgrađen na prijateljstvu može postati ubistvo.

 

Ovo su reči Džona D. Rokfelera, koje su i u današnje vreme aktuelne. Po nedavnim istraživanjima, ako novi biznis započnete sa prijateljem velike su šanse da taj biznis i propadne.

Na “Harvard Business School”-u ispitano je oko 10,000 osnivača firmi i analizom je zaključeno da vaš biznis ima veće šanse ako ga započnete i sa totalnim strancima. Tokom istraživanja zabeleženo je ipak da je čak 40 odsto započetih biznisa osnovano sa prijateljima.

Profesor sa ove škole Noam Vaserman kaže da su najstabilniji (novi) timovi oni koji se sastoje od bivših kolega.

Ovo potvrđuje i iskustvo Pitera Tila, koosnivača “PayPal”-a, koji kaže da osnivači kompanija moraju da imaju neki predistoriju, „“inače sve sve svodi na bacanje kockica“.

DA LI IH IMATE? 5 osobina koje pokazuju da ste rođeni za uspeh

On u svojoj knjizi „Zero To One“ piše da kada želi da investira u novu kompaniju ono na šta obraća pažnju je sam tim. „Veštine i mogućnosti su naravno vrlo bitne, ali koliko osnivači poznaju jedni druge i kako rade zajedno je podjednako bitno“.

Adam Grant, profesor na Univerzitetu Pensilvanija, piše da postoje četiri osnovna pitanja za one koji zajedno žele da započnu biznis.

Da li delimo iste vrednosti?

Da li su naše radne navike kompatibilne?

Koje su naše komparativne prednosti i slabosti?

Kako ću rešiti krizu, kada do nje dođe?

Grant dodaje da podaci iz istraživanja koje je sprovedeno na harvardskoj školi ne govore o tome da sa prijateljima ne treba osnivati firmu, već da u tom slučaju imate manje šanse i idete u veći rizik.