Posle osam meseci prodat prvi ‘srpski mercedes’: Da li će biti i jedini?

‘Srpski mercedes', 'srpski ponos i dika' koji će pomoći procvatu srpske automobilske industrije, bio je glavno oružje u predizbornoj kampanji Srpske napredne stranke. Od kako je premijer Vučić nalepio znak Mercedesa na autobus kompanije Ikarbus prošlo je osam meseci, a autobus je kupca pronašao tek pre nekoliko dana.

Aleksandar Vučić je početkom marta nalepio znak Mercedesa na autobus kompanije Ikarbus i proglasio ga „srpskim mercedesom”, uz napomenu da je to „naš ponos i dika”. Tada je najavljeno da će ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji između Ikarbusa i Mercedesa biti potpisan do kraja marta.
Taj rok je pomeran nekoliko puta. Vučić je zatim izjavio kako će ugovor biti potpisan 8. septembra, dok je generalni direktor Ikarbusa Aleksandar Vićentić izjavio jednom prilikom da je potpisivanje ugovora o distribuciji odloženo za 7. oktobar. Mediji su pisali kako „srpski mercedes” niko ne želi da kupi, kao da nije prodat ni prvi prototip sa znakom mečke, koji je predstavljen javnosti u martu ove godine.

Prototip autobusa prodat posle osam meseci

Tek posle osam meseci, kompanija Ikarbus prodala je prvi „mercedesov” autobus požarevačkoj kompaniji Ariva litas.
Kompanija Ikarbus potpisala je sa firmom Ariva litas iz Požarevca ugovor o kupoprodaji deset solo gradskih autobusa, od kojih je jedan prototip (IK112 LE) napravljen u saradnji sa nemačkim Mercedesom.
To je prvi „mercedesov” autobus koji je Ikarbus prodao. Vozilo je kombinacija niskopodnog i srednjepodnog autobusa, kapaciteta za 100 putnika.

– Ugovor je veoma značajan za Ikarbus, jer je posle dugog perioda fabrika ponovo počela da prodaje autobuse – kazao je generalni direktor Ikarbusa Aleksandar Vićentić.
Ikarbus je 27. novembra potpisao i ugovor sa kompanijom Star Import o poslovno-tehničkoj saradnji, na osnovu koga će Ikarbus postati Mercedesov ovlašćeni nadograđivač za autobuske i “sprinter” kombi šasije.

Foto: Ikarbus.rs

Ne radi se o „strateškom partnerstvu”
Sindikat industrije Srbije saopštio je 31. oktobra, kako sedam meseci posle najave strateškog ugovora između Ikarbusa i Mercedesa, srpski proizvođač nije proizveo nijedan novi autobus sa znakom Mercedesa,
– Svima je jasno da se ne radi o „strateškom partnerstvu”, kako su tada najavljivali prvi potpredsednik vlade Aleksandar Vučić i direktor Ikarbusa Aleksandar Vićentić, već o običnom komercijalnom ugovoru o isporukama šasija i motora za autobuse koje bi isporučivao Mercedes, a nadograđivao Ikarbus – navodi se u saopštenju sindikata.
Ikarbus je do sada radio na MAN šasijama i motorima i isporučivao autobuse pod svojim imenom Ikarbus Gradskom saobraćajnom preduzeću Beograd.
U saopštenju se navodi da se ugovorom sa Mercedesom, Ikarbus odrekao saradnje sa MAN i svog imena.
– Ugovor sa Mercedesom o isporuci šasija odnosi se samo na solo autobuse, koji su dosta skuplji od dosada proizvođenih na Ikarbusovim šasijama – ističe se u saopštenju Sindikata industrije.

Nije napravljeno nijedno novo vozilo
Generalni direktor Ikarbusa Aleksandar Vićentić izjavio je ranije kako, osim prototipa nije napravljeno nijedno novo vozilo, a kao glavnog krivca naveo je krizu.
Govoreći o zastoju u prodaji tog tipa autobusa, Vićentić je naveo da je do toga došlo zbog potrebnih testiranja kako bi se moglo ići u serijsku proizvodnju, a onda i u prodaju, ali i zbog teške situacije u prodaji autobusa, kako u Srbiji tako i u regionu.
– Smatramo da će ova situacija početi da se menja od jeseni, i da će prodaja, pogotovo ovog modela za koje vlada veliko interesovanje, biti u većem obimu – kazao je Vićentić agenciji Beta.
Dodao je i da su u toku ozbiljni pregovori za izvoz tih autobusa u Hrvatsku.
– Očekujemo da će do realizacije doći početkom iduće godine – izjavio je Vićentić.

Kako bismo proverili koliko je „mercedesovih autobusa” do sada proizvedeno, poslali smo pitanja gospodinu Vićentiću. Do objavljivanja ovog teksta nismo dobili nikakve odgovore.

Ikarbus je 9. marta ove godine predstavio prototip gradskog autobusa proizvedenog u saradnji sa Mercedesom. Reč je o autobusu sa 35 sedišta, predviđenom za ukupno 100 putnika, koji je prilagođen za gradske i prigradske linije, ima „evro pet” motor i košta oko 130.000 evra.

Tada je najavljeno i da bi za tri do četiri meseca mogla da počne redovna proizvodnja tih autobusa, kao i da je to prvi u nizu modela koje Ikarbus i Mercedes planiraju da proizvode za narednih godinu i po do dve godine.
Mi se pitamo da li će ovo biti jedini proizvedeni „srpski mercedes”?