Posle studenata, Srbiju najviše napuštaju šoferi: EVO ŠTA JE GLAVNI RAZLOG

kamion
promo

Sporazum između Nemačke, Austrije i Srbije kojim je regulisana procedura o direktnoj zameni vozačkih dozvola stupio je na snagu, tako da će u tim zemljama srpske dozvole biti priznate bez polaganja dodatnog ispita. Ta mera prečica je za novi odlazak radne snage, naročito vozača E i D kategorije, kažu u Udruženju drumskih prevoznika Srbije i ističu da će se, ako se ovako nastavi, Srbija veoma brzo naći u situaciji da traži vozače van Evrope, jer za sadašnje plate malo ko hoće da vozi.

Na evidenciji biroa za zapošljavanje problem sa profesionalnim vozačima još se ne vidi, jer ima oko 5.000 prijavljenih vozača, ali oni imaju samo osnovnu školu i C kategoriju što je dovoljno za taksi, ali ne i za vožnju kamiona koji ima poluprikolicu i koji sa tovarom vredi na stotine hiljada evra.

Zato se poslodavci sve teže odlučuju da nekog od početnika iškoluju i zaposle.

Možemo da kažemo da ovaj profil lakše dolazi do posla, ali jedan od osnovnih preduslova za njihovo zapošljavanje je određeni nivo radnog iskustva– navodi Srđan Andrijanić iz Nacionalne službe za zapošljavanje.

U auto-školama prava je jagma da se polaže za D i E kategoriju, što je skupo i dugo traje.

Teorijski ispit se brzo završi, a praktična obuka je malo problematičnija, jer MUP nema dovoljan broj ispitivača da zadovolji sve naše potrebe– objašnjava Goran Manojlović iz Auto-škole “Deset plus”.

Manojlović kaže da se kod njih u školi na polaganje ispita čeka tri meseca.

Vozači javnog transporta u Nemačkoj i Austriji, kao kod nas na primer GSP, imaju platu i do 3.500 evra.

Vozači kamiona sa poluprikolicom – popularni šleperi koji se kod nas najviše traže – imaju od 1.000 do 1.500 evra, dok je ta suma u Evropskoj uniji dva ili tri puta veća, kažu u Udruženju drumskih prevoznika.

Zato i ne čudi što svi koji završe ispite, osim u zemlje, Unije idu u Kanadu ili Rusiju da rade. Novih vozača nema, pa je predloženo da se sa Vojskom Srbije organizuje školovanje novih kadrova.

Da li ćemo uspeti da za šest meseci, koliko kandidati provedu na dobrovoljnom služenju vojnog roka, umetnemo obuku za profesionalnog vozača, koji je perspektivno zanimanje i u Evropi i u Americi i u Kanadi– kaže Dušan Nikolić, predsednik Udruženja za međunarodni transport.

Pored toga što će u prvom tromesečju ove godine biti zaključen sporazum sa Austrijom i Nemačkom, u toku su postupci za bilateralno regulisanje uzajamnog priznavanja i zamene vozačkih dozvola sa Holandijom, Norveškom i Grčkom, a u planu je pokretanje postupka priznavanja dozvole i sa Švedskom.

Srpske dozvole važe i moguće ih je zameniti za lokalnu bez ponovnog polaganja vozačkog ispita u Crnoj Gori, BiH, Hrvatskoj i još 25 zemalja Evrope. To je sasvim dovoljno država da mnogi pronađu posao, kažu stručnjaci, jer većina od ovih zemalja traga za vozačima profesionalcima.