Jestivo ulje i šećer mogli bi da poskupe u narednom periodu zbog rasta cena na svetskim tržištima, ali i skupog prošlogodišnjeg otkupa, saznaje Kurir. Zasad se ne zna za koliko, ali u martu je cena biljnih ulja u svetu skočila za 6,3 odsto, a šećera za 17,1 odsto.

 

Proizvođači zejtina i šećera u Srbiji potvrdili su da su moguće nove cene, dok stručnjaci smatraju da će iznos poskupljenja zavisiti od konkurencije iz okolnih zemalja jer bi preveliki rast cena mogao da donese priliv velike količine pre svega zejtina na domaće tržište.

Marko Abramović, generalni direktor „Vitala“, rekao je za Kurir da, s obzirom na nelikvidnost privrede, trenutne cene ulja ne odražavaju realnu cenu. Postoji trend rasta cene biljnih ulja na svetskom tržištu, ali tržišni uslovi u Srbiji i okruženju su određeni ekonomskom situacijom i slabom platežnom moći kupaca.

Skup otkup

– Uljarice su u otkupu 2015. plaćane skupo i na bazi toga bi cena na policama trebalo i u ovom trenutku da bude veća. Uvažavajući sve okolnosti, „Vital“ se maksimalno trudi da održi postojeću cenu, ali nije izvesno do kada će to biti izvodljivo – objasnio je on za Kurir.

U „Viktorija oilu“, koji proizvodi „iskon“, rekli su za naš list da neće povećavati cene, dok su ostali proizvođači bili bez komentara. Slična je situacija i kod proizvođača šećera. U kompaniji „Helenik šugar Srbija“, koja ima šećerane „Crvenka“ i „Šajkaška“, za Kurir kažu da je šećer berzanska roba i svakako da svetska cena utiče na domaće maloprodajne cene, bilo da je reč o rastu bilo o padu.

Rezanje troškova

„Helenik šugar“ će, kako navode u ovoj grčkoj firmi, nastojati da izbegne povećanje cene, ali ne može da garantuje da do njega neće doći.

– Umesto povećanja cena, planiramo da znatno povećamo proizvodnju u obe šećerane i smanjimo troškove proizvodnje podizanjem konkurentnosti. Da bi obezbedila veći profit sebi i proizvođačima šećerne repe bez korekcije cena, naša kompanija je pokrenula i projekat „Helenik šugar“, čiji je cilj da podigne prinos šećerne repe sa 45-50 tona na 70 tona, a takođe i sadržaj slada na preko 16,5 odsto – navode u toj kompaniji.

Olga Čurović, direktor poslovnog udruženja Industrijsko bilje, kaže za Kurir da dešavanja na svetskim tržištima imaju uticaj na domaće tržište, pa maloprodajne cene u radnjama mogu biti promenjene. On ističe da su proizvođači šećera i zejtina na granici rentabilnosti, ali da će svaki od njih pojedinačno morati da odluči šta će raditi.

– Svi oni su svesni da povećanje cena može da povuče rast uvoza iz okolnih zemalja, što će opet značiti pad cena. Zbog toga i ne govore da li će poskupeti svoju robu. Rast cena ne sme da pređe nivo koji bi dozvolio veći uvoz – smatra ona.