SNIZE CENU NA JEDNOM, POVEĆAJU NA DRUGOM MESTU: Ovako trgovci ‘pokrivaju’ troškove sniženja

Grupa proizvoda koji čine meso i mesne prerađevine u proseku su poskupeli za 6 odsto, ali ipak sveže juneće i svinjsko meso pojeftinilo je za 5, odnosno 10 odsto. Ako tome dodamo da je sveže pileće meso poskupelo za 10 odsto onda se može zaključiti da trgovci nadoknađuju male gubitke taktikom "smanji jedno - povećaj drugo".

 

Monitoring cena je rađen 8. i 19. marta u Novom Sadu, Beogradu i Nišu. Proveravane su cene u Disu, Idei, Maksiju, Merkatoru, Rodi, Tempu i Univereksportu. Namirnice su istog proizvođača i iste količine, odnosno  veličine pakovanja, izuzev u slučaju kada je tražen najpovoljniji artikal u ponudi. Proveravane su samo redovne cene, bez trenutnih akcijskih ponuda jer to rezultatima istraživanja daje trajniju verodostojnost. Monitoring cena je rađen kao aktivnost na projektu, Asocijacije potrošača Srbije – APOS “Potrošač – investitor na tržištu”  koji je finansiran od Ambasade Sjedinjenih Američkih Država.

Ipak, ovo ne znači da su sve grupe proizvoda pojeftinile. Zamrznuti proizvodi ipak beleže rast u odnosu na mart prošle godine. Najveći rast cena je kod zamrznute i konzervirane riba (oslić, tunjevina, sardine…) i to za 13 odsto u proseku . Poskupele su zamrznute namirnice od povrća za 4 odsto u proseku (grašak, boranija i povrće za čorbu).

Upravo zbog toga ova grupa namirnica nije bitnije poskupela od novembar 2014. godine.

Sveže meso jeftinije, a suhomesnato skuplje.

Grupa proizvoda koji čine meso i mesne prerađevine u proseku su poskupeli za 6 odsto, ali ipak sveže juneće i svinjsko meso pojeftinilo je za 5, odnosno 10 odsto.

Ako tome dodamo da je sveže pileće meso poskupelo za 10 odsto onda se može zaključiti da trgovci nadoknađuju male gubitke taktikom “smanji jedno – povećaj drugo”. To pokazuje i primer čajne kobasice koja je jeftinija za 14 odsto u odnosu na pre godinu dana, ali je u približno istom procentu poskupela Alpska kobasica i stišnjena šunka.

Isti trend, odnosno pojeftinjenje svežeg, a poskupljenje mesnih prerađevina – nastavljen je i od novembra prošle godine.

Iako je belo brašno poskupelo za 4 – hleb i testenine su pojeftinili od 6 do 16 odsto. Obrnuta situacija je u grupi mlečnih proizvoda gde su sveže i trajno mleko, jogurt pojeftinili od 7 do 9 odsto, ali su zato mladi sir i kačkavalj skuplji za 6 odnosno 5 odsto.
 

Za razliku od marta prošle godine, od novembra se beleži blagi rast mleka i mlečnih proizvoda od 4 odsto u proseku. O novembra 2014. godine do danas poskupeli su i jaja, so, dodaci jelima, flaširana voda i dr.

U narednom grafikonu možete videti princip smanjenja i povećanja cena po različitim grupama proizvoda od marta 2014. godine do marta 2015. godine.

 

 

Razlike u cenama korpe od 57 namirnica u Beogradu, Nišu i Novom Sadu