Šta za je građane Srbije ‘kvalitet’? Ovo su brendovi koje građani cene

Mercedes, Samsung, Rolling Stones, Željka Joksimovića, Rihannu i Novaka Đokovića...

Kada bi prosečni srpski građanin imao neograničenu količinu novca na raspolaganju i ukoliko bi pri kupovini isključivo odlučivao na osnovu kvaliteta, vozio bi Mercedes, koristio Samsung mobilni telefon, slušao Rolling Stones, Rihannu ili Željka Joksimovića i gledao be teniske mečeve u kojima igra Novak Đoković.

To su rezultati prvog srpskog QUDAL – QUality meDAL – DEEPMA istraživanja koje je u julu ove godine provela švajcarska organizacija ICERTIAS – International Certification Association GmbH sa sedištem u Cirihu, putem web ankete na uzorku od 1.200 srpskih građana, korisnika interneta starijih od 15 godina.

Celokupno istraživanje QUDAL u Republici Srbiji obuhvatilo je više od 100 komercijalnih i nekomercijalnih kategorija (npr. najkvalitetnije mleko, najkvalitetniji automobil, najkvalitetniji domaći pevač i sl.). Prvi rezultati ovog složenog istraživanja sada su obrađeni i dostupni za analizu.

Kako naglašavaju u ICERTIAS-u, istraživanjima QUDAL – QUality meDAL želi se popularizovati kvalitet i važnost kvaliteta. “Projektom QUDAL želimo skrenuti pažnju potrošača da imaju potpuno pravo živeti kvalitetnije i zahtevati na tržištu viši kvalitet za svoj novac.” ističu u ICERTIAS-u. Pravo na kvalitet i kvalitetniji život posebno je aktuelno danas, u trenutno izuzetno zahtevnom ekonomskom okruženju, zaključuju u švajcarskom ICERTIAS-u.

Fokus na kvalitetu

Srpske građane i građanke su ispitivani u okviru QUDAL -QUality meDAL istraživanja šta bi kupovali i šta bi koristili kada im pri kupovini novac ne bi bio apsolutno nikakav problem i da pri odluci o kupovini i konzumaciji vode računa isključivo i samo o kvalitetu.

QUDAL – QUality meDAL istraživanje daje tako jednu sasvim novu sliku na Srbiju i srpsko tržište i otkriva razmišljanja srpskih građana o vrednostima i kvalitetu koji su im dostupni i na koji ih način oni prepoznaju i vrednuju.

Istraživanje tržišta QUDAL ne meri tako ni tržišne udele (prodaju) ni snagu nekog brenda, već isključivo iskustvo i mišljenje samih potrošača o tome ko njima za određene kategorije nudi najviši nivo kvaliteta u njihovoj zemlji.

Na koji način razmišljaju srpski građani kada je reč o vrhunskom kvalitetu, možda najbolje govori kategorija iz QUDAL – Quality DEEPMA istraživanja – “Porodični automobili”.

Srpskim građanima u QUDAL anketi, postavljeno je za ovu kategoriju sledeće pitanje: “Navedite naziv proizvođača odnosno ponuđača porodičnih automobila koji po vašem ličnom iskustvu i mišljenju nudi apsolutno najviši nivo kvaliteta na srpskom tržištu”

Najveći broj anketiranih, na ovako postavljeno pitanje, odgovorio je – “Mercedes”.

Na pitanje o apsolutno najkvalitetnijoj muzičkoj grupi u svetu, najveći broj srpskih ispitanika naveo je “Rolling Stones”. U kategoriji najkvalitetnijeg muzičkog izvođača odnosno pevača/pevačice – na prvo mesto smestila se – “Rihanna”.

Teniser Novak Đoković pozicionirao se na prvo mesto kao najkvalitetniji svetski i domaći sportista prema mišljenju srpskih građana, dok je Real Madrid po mišljenju ispitanika u Srbiji, najkvalitetniji sportski klub na svetu.

Kao najkvalitetniju srpsku muzičku grupu, najveći broj srpskih ispitanika u QUDAL istraživanju navodi Riblju Čorbu, dok kao najkvalitetnijeg pevača ponajviše navode Željka Joksimovića.

U komercijalnim kategorijama QUDAL istraživanja, kao ponuđače apsolutno najvišeg nivoa kvaliteta, srpski građani navode npr.: Moja Kravica (kategorija: mleko); Nescafé (kategorija instant kafa); Nectar (kategorija voćnih sokova); Minaqua (kategorija gaziranih voda); Nivea (kategorija krema za lice); Toshiba (prenosna računala); Adidas (sportska obuća); Komercijalna banka (banka); Dunav osiguranje (osiguravajuća kuća), Visa (kreditna kartica) i dr.

Metodologija i uzorak

Istraživanje QUDAL – QUality meDAL – Srbija 2014/2015 (www.qudal.com) provela je švajcarska kuća ICERTIAS – International Certification Association GmbH (www.icertias.com) na području Republike Srbije tokom meseca jula 2014, putem web ankete metodom CAWI – DEEPMA (Computer Assisted Web Interviewing – Deep Mind Awareness). U samom istraživanju učestvovalo je 1200 građana Srbije starijih od 15 godina koji koriste internet. Anketa je obuhvatila celokupanu teritoriju Republike Srbije.

O projektu QUDAL

QUDAL – QUality meDAL (www.qudal.com) je projekt švajcarske kuće ICERTIAS – International Certification Association GmbH (www.icertias.com).

Projektom QUDAL istražuju se i nagrađuju subjekti (proizvodi, usluge, mediji, javne ličnosti, kulturni i sportski sadržaji i dr.) koji na određenoj teritoriji nude najveći nivo kvaliteta – prema mišljenju građana – odnosno samih potrošača.

Cilj projekta QUDAL je skrenuti pažnju javnosti na važnost kvalitete u svakodnevnom odabiru i prava građana na vrhunski nivo kvaliteta, kao i omogućiti potrošačima lakše snalaženje i lakši pronalazak najkvalitetnijih proizvoda i usluga na tržištu.

Istraživanja QUDAL – QUality meDAL provode se u potpunosti u skladu s odredbama ‘Međunarodnog kodeksa za provođenje tržišnih i društvenih istraživanja’ donetih od strane Međunarodna trgovačka komora (ICC) i Svetska udruga istraživačkih stručnjaka (ESOMAR).

Bitno je napomenuti da istraživanje QUDAL ne meri tržišne udele ili snagu brenda, već isključivo i samo iskustvo, zadovoljstvo i percepciju ispitanika kvalitetom usluge i ponude na tržištu.

“Projektom istraživanja i nagrađivanja QUDAL – QUality meDAL poručujemo potrošačima da upravo oni i samo oni imaju pravo odluke šta to na tržištu zaista pruža pravu kvalitetu. Time želimo poslati snažnu poruku proizvođačima i pružaocima usluga da se potrude ponuditi građanima viši kvalitet za njihov novac…”
ICERTIAS, Cirih, Švajcarska