– Danas deca rano počinju da se susreću sa novcem i brzo shvataju njegovu moć. Zato je dobro uključiti ih na vreme naučiti ih da raspolažu novcem i donose odluke. Najbolje vreme za to je kad dete počne da shvata šta je novac i čemu služi, a to je obično sa oko pet godina. Pritom džeparac treba biti primeren uzrastu, dovoljno veliki da mogu sami sakupiti za nešto što žele, ali ne i da to mogu odmah da kupe. Na taj način deca uče da odlažu zadovoljstvo, grade strpljenje i odgovornost – objašnjava psihološkinja Petra Matković.
Najčešće roditelji deci daju džeparac kao nagradu za obavljanje kućnih poslova, ali psiholozi kažu kako to i nije najsrećnije rešenje.
Samostalnost
Učestvovanje u kućnim poslovima pozitivno utiče na detetov razvoj i daje detetu osećaj važnosti u krugu porodice, utiče na razvoj emocionalnih i socijalnih veština.
Dobro je povremeno dati im priliku da zasluže dodatni džeparac tako što će obaviti neki veći posao u kući ili neki zadatak. Matković ističe i decu već od malena treba pustiti da samostalno raspolažu svojim novcem.
Učenje iz iskustva
– Treba ih naučiti kako da štede i razumno troše. Pustite ih da sami raspolažu novcem i uče na sopstvenim greškama, kojih će biti. Savetujte ih, ali se ne mešajte ako odjednom odluče da potroše sve na skupu igračku. Vremenom će sve bolje umeti da odgovorno raspolažu novcem, kao i da razlikuju šta im je stvarno potrebno, a šta prolazna želja – savetuje Matković.
Već sa pet godina se razumeju u novac
Savetuje se da se već petogodišnjacima objasni kako novac treba zaraditi i razliku između stvari koje želimo i koje su nam neophodne. Između 6. i 10. godine deca bi trebalo da saznaju vrednost novca, pojam štednje i kreditnih kartica.