Zašto kupce od NOVIH UREĐAJA ‘boli glava’: Sistematski se proizvode sa greškom ili traju koliko i garancija?

Usisivač
Pixabay.com

Kućni aparati, čak i kada ih proizvode poznate svetske kompanije, sve više zadaju probleme potrošačima, pišu "Večernje novosti".

 

Većina uređaja sistemski se proizvodi sa greškom, manje kvalitetnim pojedinim delovima, kako bi kupac morao da u relativno kratkom vremenu, najčešće nakon isteka garantnog roka, kupi nov uređaj. Brže se kvare, a kod mnogih i pre isteka roka ima mnogo propusta…

Dešava se da motor na frižideru “ode” za sedam dana, mašina za sušenje veša varniči, programator na veš-mašini nije dobro podešen, softveri na laptopu i mobilnom telefonu ne reaguju posle samo dva meseca korišćenja…, pišu “Večernje novosti”

Zatvorio cvećaru i otišao u Irsku: ‘Trud se ceni i lepo živim od svoje plate’

Problemi nastaju čak i kada potrošači kupe aparate za domaćinstvo od poznatih proizvođača, nove generacije. Kod mnogih izađu na videlo slabije karakteristike. To potvrđuje i nedavni potez italijanskog “Indesita”, koji je najavio servisnu kampanju za rešavanje bezbednosnih problema na određenim modelima mašina za sušenje veša, koji su već prodati.

Prema podacima Ministarstva, tokom 2015. godine ukupno su bila 14.504 prigovora, od kojih se na belu tehniku – frižidere, šporete, veš-mašine – odnosilo 790 prigovora, a na kućne aparate – usisivače, fenove, pegle – 345 prigovora.

“Najčešće predmet pritužbi je loš kvalitet aparata, i to naročito usisivača, pegli i fenova”, kažu u Sektoru za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine.

“Potrošači se takođe žale da se u postupku reklamacije roba dugo zadržava kod servisera, kao i da serviser ne dolazi na kućnu adresu u zakazano vreme kada je reč o utvrđivanju kvara bele tehnike”, navode.

Kvalitet kućnih aparata u svetu, uključujući i poznate svetske proizvođače, znatno je lošiji od kvaliteta kućnih aparata pre finansijske, ekonomske i potrošačke krize, kažu u potrošačkim organizacijama.

“Razočaranja nastaju kada se potrošač suoči sa neočekivanim češćim kvarovima, većom bukom, slabijim tehničkim karakteristikama, znatno kraćim rokom trajanja, neobezbeđenošću rezervnih delova po isteku garantnog roka”, kaže Petar Bogosavljević, iz Pokreta za zaštitu potrošača.

“Ponašanje ‘Indesita’, kada je u pitanju fabrička greška na serijama mašina za sušenje veša, primer je dobre poslovne prakse i fer odnosa prema potrošačima i konkurenciji. Podsećam da je to obaveza koja proizlazi iz evropske regulative o zaštiti potrošača”, kaže on.

Bogosavljević dodaje da su učestali kvarovi aparata za domaćinstvo u garantnom roku i još više neposredno po njegovom isteku dokaz pada kvaliteta tih uređaja, uslovljenih i padom kupovne moći potrošača.

VRHUNSKA KOZMETIKA I PREPARATI za manje od 1.000 dinara

I u Centru potrošača Srbije CEPS ističu da je kvalitet kućnih aparata u Srbiji lošeg kvaliteta i da bukvalno traju onoliko koliko im je garancija koju daje proizvođač.

“Zarad ostvarivanja što veće zarade, pojedini proizvođači, čak i svetski poznati, delove proizvode u jednoj, sklapaju u drugoj, a prodaju u trećoj zemlji”, kaže Vera Vida iz CEPS-a i dodaje da to ne može da ispadne dobro.

“Ono što u Srbiji dodatno zadaje probleme potrošačima je i bahatost pojedinih trgovaca u smislu da je aparat fizički oštećen. Uz loš kvalitet, potrošač je bespomoćan u takvim situacijama. Trgovci često ne uvažavaju ni udruženja potrošača. Posebnu bahatost imali smo ovih dana kada je jednom kupcu, koji je pre dva meseca kupio laptop i čak pristao na popravku, to jest zamenu pokvarenog, ipak ugrađen polovan deo!”, objašnjava Vida.

Neophodno je mnogo veće učešće države u ovoj oblasti, pre svega prilikom uvoza, tržišnog nadzora, kao i jačanje tržišne inspekcije.

.