Dan kada je rođen Gandi, 2. oktobar, obeležava se u Indiji kao nacionalni praznik. Takođe, u čast Gandijeve poruke, Ujedinjene nacije proglasile su 2. oktobar za Medjunarodni dan nenasilja.

U Indiji, međutim, dve najveće partije, Indijski nacionalni kongres i Indijska narodna partija, nadmeću se u imitiranju i slavljenju ikone antikolonijalne borbe, ukazuje agencija Asošiejted pres.

Kongres je sada glavna opoziciona partija pošto je posle decenija popularnosti pretrpeo velike gubitke na poslednja dva glasanja. Ubedljivu pobedu je odnela BJP premijera Modija koja zagovara hinduistički nacionalizam.

Sekularni, socijaldemokratski Kongres deluje kao prirodan naslednik Gandija koji je sam vodio tu partiju 20-ih godina, ali je njeno slabo liderstvo dozvolilo BJP-u da prisvoji Gandijevo nasledje u svoj nacionalistički program, podvlači AP. Dok BJP zagovara hinduistički nacionalizam kao način života i vladanja, Gandi je zastupao versku, jezičku i etničku raznolikost. Uprkos tome BJP tvrdi da je “istinski naslednik Gandijevih načela”, dodaje američka agencija.

Ipak, ukazuje AP, bilo da je reč o Kongresu, BJP-u ili nekoj trećoj partiji, većina modernog političkog povezivanja s Gandijem je na površinskom nivou – svodi se na imitiranje njegove odeće, duga pešačenja ili korišćenje vizuelnih simbola.

“Gandijevo ime i simboli daju moralni i antikolonijalni karakter svemu”, rekla je Divja Dvivedi, profesorka filozofije s Indijskog instituta za tehnologiju, dodajući da je Gandijeve prave predloge, poput oživljavanje indijskih sela i antikonzumerizma, “mnogo teže slediti – za bilo koju partiju”.

Francuska televizija Frans 24 ističe da Modi od dolaska na vlast 2014. nastoji da prisvoji nasleđe i simboliku ikone mira i tolerancije, ali ga kritičari optužuju da Indiju pretvara u zemlju hinduističkog nacionalizma gde nisu dobrodošle manjine, posebno muslimani i Daliti koji čine nižu kastu.

Modijeva vizija, prema kritičarima je antiteza svega za šta se Gandi zalagao i za šta je umro, ocenjuje Frans 24 i ukazuje da kritičari optužuju premijera da oportunistički prisvaja nasledje “oca nacije” dok ignoriše poruke njegovog ubistva.

Više od 70 godina od Gandijevog ubistva, međuverske tenzije koje su dovele do atentata i dalje postoje, a potpiruju ih Modijeva administracija i njegove nacionalističke pristalice.

Gandija je 30. januara 1948. ubio Naturam Godse, hinduistički ekstremista koji se protivio Gandijevim pokušajima pomirenja hindusa i muslimana. Godse je bio bivši pripadnik desničarske organizacije hinduističkih nacionalista Nacionalna dobrovoljačka organizacija u kojoj je nekada radio i Modi.

Ta tajnovita i nasilna organizacija je, ukazuje Frans 24, ideološko vrelo vladajuće partije BJP i bila je tri puta zabranjena posle Gandijevog ubistva, mada je pokušala da se distancira od zločina.

Frans 24 ukazuje i na drugi sporni momenat obeležavanja 150. godišnjice Gandijevog rođenja – počelo je prošle godine kada je obrazovan izvršni odbor za godišnjicu na čelu s Modijem, a završiće se 2. oktobra sledeće godine. Tako se 150. godišnjica rođenja čoveka koji se smatra “apostolom asketizma”, zapravo proteže na dve godine.

Ali pošto je Modi godišnjicu povezao sa svojim projektom “čišćenja Indije” kao “počast Mahatmi Gandiju na 150. godišnjicu”, rođendanska proslava možda neće završiti dok premijer zvanično ne proglasi da je Indija uredna i čista.

“U Indiji, koja obeležava 150 godina od rođenja “oca nacije”, preovladava “izopačeni moral” i kukavičluk kojih bi se Gandi gnušao”, ocenjuje indijska novinarka Rana Ajub u Vašington postu.

Indijska vlada je najavila izgradnju jednog od najvećih pritvornih centra u Bombaju, pošto je prethodno proglasila “migrantima” dva miliona ljudi iz severoistočne države Asam, od kojih su mnogi muslimani, koji bi mogli biti pritvoreni ili deportovani, ukazuje Ajub, uz ocenu da su Asam, Kašmir i pritvorni centar u Bombaju rani pokazatelji budućnosti Indije pod Modijem i njegovim idealima hinduističkog nacionalizma.

Modijeva vlada takođe planira da promeni temelje sekularnog ustava i razmatra zakon koji bi sprečio građane da prelaze iz jedne u drugu religiju. Jedno od prava zajamčenih u indijskom ustavu je pravo na slobodu veroispovesti.

“U čvrstoj demokratiji u kojoj žive građani koji su nekada obožavali Gandija kao oca veličanstvene nacije takvo versko zastrašivanje bi trebalo da bude anatema na zaostavštinu za koju tvrde da slave”, podvlači Ajub.

Oni koji misle drugačije se ućutkuju ili izoluju, navodi indijska novinarka, ukazujući da postoje bande trolova koje ućutkuju kritike Modijevog režima, dok su novinari pod pretnjom otkaza ili su prinudjeni da postanu navijači vlasti.

“Zemlja koja slavi veličinu Mahatme na 150. godišnjicu njegovog rođenja trebalo bi da se srami izopačenog morala i kukavičluka koji preovlađuju – stavova kojih se Gandi gnušao i protiv kojih se borio, žrtvujući svoj život”, ocenjuje Ajub i ističe da je vreme da Indija resetuje svoj moralni kompas.