DNEVNO.RS Ovo NIJE mesto stare železničke stanice ‘Zemun’ (FOTO)

Nedavno otpočinjanje izmeštanja železničkih šina pored Save zbog „Beograda na vodi” podsetilo je starije Beograđane na jednu drugu epizodu iz života srpske prestonice. Ne tako davno, pored hotela Jugoslavija tutnjali su vozovi...

Današnji Novobeograđani koji žive u okolini hotela Jugoslavija uglavnom i ne znaju da se nalaze na mestu na kome se nekada svakodnevno odigravala istorija.

Upravo tu je avgusta 1884. godine, kršni i brdoviti Balkan konačno dobio železničku vezu sa Evropom, a daleki i skoro mistični Zapad se povezao sa Bliskim istokom. Napravljena je železnička pruga koja je spajala Zemun sa Beogradom i Srbiju sa Austrougarskom.

Železnička stanica „Zemun”

Tačno preko puta današnjeg hotela Jugoslavija napravljena je železnička stanica koja je postala prva stanica Evrope u koju je stigao voz iz Beograda. Samo nekoliko godina kasnije, ovde je bilo železničko čvorište čitavog regiona.

– Pruga je kod hotela Jugoslavija skretala i išla u pravcu Železničkog mosta. Napravljena je krajem 19. veka kada je napravljena i pruga u Srbiji. Stanica se nalazila preko puta, a šine su išle baš ispred hotela – objašnjava za Dnevno.rs Ivan Morić, osnivač Fejsbuk grupe „Stare slike Novog Beograda” koja u svojoj kolekciji ima veliki broj fotografija ovog neobičnog mesta.

Pravac kretanja pruge, od hotela Jugoslavija do starog železničkog mosta ucrtan na slici sa početka 1970-ih

Vozovi i pruga ispred hotela „Jugoslavija”

Svi koji danas šetaju stazom pored Dunava, na „brdašcu” – kako ga Zemunci zovu,  nedaleko od hotela „Jugoslavija” mogu da vide spomenik ovom vremenu – pet stubova i nekoliko metara šinskog polja.

Ali evo još jednog iznenađenja – stanica „Zemun” uopšte se NIJE nalazila na tom mestu!

– Ljudi misle da se stanica nalazila tačno na mestu spomenika, ali to nije istina. Ona se nalazila preko puta i još ka hotelu „Jugoslavija”. Slično, mislim da je brdo nasuto kako bi se spomenik što bolje video – objašnjava Morić.

Pogled sa mesta na kome se nalazi spomenik na mesto gde se zapravo nalazila stanica

Postoji i priča da su pet stubova koji su ugrađeni u spomenik zapravo originalni stubovi stanice, ali ova priča možda je u domenu urbanih legendi novobeograđana.

Mnogi stariji Zemunci i Beograđani još pamte kako su vozovi tutnjali ovuda budući da je stanica zvanično ukinuta 1970. godine. Nešto ranije je rešeno da bude izgrađena pruga Zemun Novi grad – Novi Beograd- most na Savi, a projektovan je i tunel ispod Bežanijske kose.

– Stanica je opstala još neko vreme i posle izmeštanja pruge, mada nije imala nikakvu funkciju. Onda je neko došao na ideju da se baš tu podigne zgrada, pa je srušen samo deo stanice koliko je zauzimala pomenuta zgrada – priča Morić.

Isečak iz novina onog vremena – Zgrada ‘ubačena’ u stanicu

I ostatak zgrade koja je nekada bila ponos Zemunaca srušena je u narednim godinama. Na njenom mestu danas se nalaze novobeogradski blokovi sa kojima se graniči Zemun.

Od mesta kojim su nekada tutnjala najveća čuda tehnike odtalo je samo sećanje, izbledele fotografije i pet stubova pored šetališta.


Stara pruga slikana sa nedovršene zgrade hotela Jugoslavija

* Zahvaljujemo se Fejsbuk grupi „Stare slike Novog Beograda” na ustupanju fotografija.