Priča o prestoničkoj ćupriji: Kako je Beograd dobio svoj najprometniji most (FOTO)

U vreme kada ćete ovaj most pre vezati za gužve nego za lepotu ili neobičnost, teško je i zamisliti da je jednom on bio ponos i dika Beograda. A postojalo je i takvo vreme… Ovo je priča o Gazeli – mostu koji danas slavi 44 rođendan!

Danas verovatno ne mislite da je lep niti poseban. Ima Beograđana koji svakodnevno po nekoliko puta prelaze preko njega, a da ga ni ne primate. A nije uvek bilo tako…

Gazela, najopterećeniji beogradski most danas slavi 44 rođendan! Tačno na današnji dan, davne 1970. godine njime su prodefilovali Tito i Brako Pešić, tadašnji gradonačelnik Beograda.

Branko Pešić, Tito i Branislav Jovin na otvaranju mosta Gazela, Foto: Facebook/Stare slike Novog Beograda

Zašto Gazela?

Gazela je bila sastavni deo auto-puta Bratstva i jedinstva. Danas dnevno preko njega pređe više od 165.000 vozila iako je most projektovan za svega oko 40.000.

Glavni projektant mosta bio je Milan Đurić, čuveni profesor beogradskog Građevinskog fakulteta, a priča kaže da mu je „kumovao” Đorđe Lazarević, predsednik konkursne komisije za gradnju mosta, koji je rekao da je „ovaj most preskočio Savu kao gazela u skoku”.

Međutim,pre svega ovoga bilo je potrebno tesitrati velelepnu konstrukciju. Mostom su tada prodefilovali kamioni Jugoslovenske narodne armije natovareni šljunkom i vojni transporteri za balističke rakete istovremeno. Na sredini mosta, u skladu sa jednom starom tradicijom koja se više ne poštuje, stajali su gradonačelnik Branko Pešić i projektant profesor Milan Đurić.

Predsednik Republike Josip Broz Tito otvara deonicu Auto-puta “Bratstvo-jedinstvo” kroz Beograd, Foto: Stare slike Novog Beograda

Televizija Beograd je direktno prenosila ispitivanje nosivosti mosta.

Gazela u brojkama

Most je kombinacija grede i oluka, dugačak 332 m, a širok 27,5 m. Ukupna širina kolovoza je 21,8m (po tri trake u oba smera, širine 10m sa razdvojnicom od 1,5m).

Delom dužine mosta postoje i dve pešačke staze širine po tri metra.

Gazela se iznad Save izdiže 22,8m tokom srednjeg vodostaja.

Priča kaže da je tih dana u Beogradu najpopularnija bila šala o tome da su vozači kamiona, za svaki slučaj, dobili i – ronilačka odela.

Naravno, most nije poklekao pred izazovom i 4. decembra svečano je otvoren. Postojano je stajao, trpeći opterećenje, punih 40 godina. Tada je 2010. uočena pukotina na glavnom nosaču mosta. Usledila je rekonstrukcija u okviru koje je na Gazeli, praktično, zamenjeno sve.

I Beograđani su tako ponovo dobili svoj most.

 

* Dopala vam se ova priča? Lajkujte nas na Facebook-u i vaša dnevna doza istorijskih zanimljivosti stiže!