U vreme kada su se automobili vozili samo bulevarima Pariza, Pešte i Beča jedna takva "aždaja" prošla je i kroz naše krajeve.

 

Pre bulevara mnogih svetskih metropola, pa i samog Beograda, prvi privatni automobil na ovim prostorima provezao se ulicama Novog Sada! Bila je jesen 1892. godine kada ga je na izložbi u Parizu za 6.000 franaka kupila imućna novosadska baka Marta Kondoroši, unuka Save Vukovića, osnivača prve novosadske srpske gimnazije i ćerka Konstantina Popovića Komoroća, jednog od utemeljivača pozorišne umetnosti na ovim prostorima. 

Gospođa Kondorši očigledno je bila veoma modernih i naprednih shvatanja kada je rešila da za svog tek diplomiranog unuka Stevu Adamović koji se sa samo 21 godinom vratio iz Pešte sa titulom doktora pravnih nauka, rešila da kupi neobičnu metalnu skalameriju koju je većina ljudi zaobilazila ili samo sumnjičavo odmeravala.

Automobil je u Novi Sad dopremljen vozom. Kako nije bilo jasno kako bi se ova “mašinerija” uopšte carinila najverovatnije je da je stigao u delovima i tek naknadno sklopljen.

I tako je, na opšte čuđenje tadašnjih novosađana, odmah nakon bulevara Pariza, Beča i Pešte, automobil stigao i na ove prostore. Bio je marke „De dion Bouton”, pokretao se na električni pogon i bio je veoma lak.

 

Nakon početnog šoka, stanovništvo su se polako naviklo na tehničko čudo na ulicama njihovog grada, ali je od “metalne aždaje” najveći broj ljudi i dalje zazirao. Priča kaže da su gospođa Marta i njen unuk Steva voleli da se predveče, naročito nedeljom, provozaju ulicama Novog Sada kako bi sugrađane zadivili i još jednom podsetili na prisustvo automobila u varoši.

Što se Beograda tiče, on je još nekoliko godina morao da sačeka na novotariju na četiri točka. Prvi automobil u srpsku prestonicu stigao je “tek” 1903. godine, kada je automobil marke „Nesersdorfer” kupio Boža Radulović, bogati beogradski rentijer.

* Dopala vam se ova priča? Lajkujte nas na Facebook-u i vaša dnevna doza istorijskih zanimljivosti stiže!



loading...