“Mona Lizin” zagonetni osmeh vekovima je mučio naučnike koji su se bavili životom i delom Leonarda da Vinčija. Međutim, sada jedan od njih smatra da je rešio jednu od najvećih misterija istorije umetnosti.

 

Silvano Vinćenti, načelnik Nacionalnog komiteta za kulturno nasleđe, koji je godinama analizirao portret Lize Đerardini, supruge firentinskog trgovca, smatra da je Mona Liza ujedno i portret Đana Đakoma Kaprotija s kojim je slavni slikar imao ljubavnu vezu.

– Mona Liza je delimično muškarac, a delimično žena. To možete posebno uočiti na njenom čelu, njenom nosu i u njenom osmehu – rekao je Vinćenti.

Vinćenti je proučavao infracrvene snimke slike i smatra da je uočio sličnosti s drugim da Vinčijevim slikama na kojima se pojavljuje Kaproti, poznat i po nadimku Salai.

Salai je postao da Vinčijev saradnik još kao dečak, dok je imao samo 10 godina, pa je sa njim radio pune dve decenije. Vinćenti je još 2011. opisao njihov odnos kao dvoličan, sledeći time navode još niza drugih istoričara umetnosti.

Kaproti je sa slikarom bio u intenzivnoj vezi dok su zajedno živeli u slikarevoj raskošnoj vili tokom tri godine koje padaju tačno u razdoblje oko 1503. kada je Mona Liza nastala.

Sa Vinćentijevom teorijom ne slažu se svi. Za Njujork Post je istoričar Martin Kemp, penzionisani profesor istorije umetnosti na Triniti koledžu, rekao da je reč o zbrci poznatih stvari, zatim polupoznatih detalja i nekoliko proizvoda puke fantazije Vinćentija.

– Infracrveni snimci ni po čemu ne podupiru njegovu teoriju da je na neki način slikar naslikao na istoj slici lik i Lize Đerardini i Đana Đakoma Kaprotija – rekao je on.

Kemp dodaje i da niko ne može sa sigurnošću tvrditi kako je Salaj izgledao.