IKONA STILA: Odri Hepbern kao inspiracija za glamur i šik koji nikada ne izlaze iz mode

Odri Hepburn
Wikipedia

Kada pomislimo na glamur starog holivuda, prve asocijacije su glamurozne dive koje su obeležile jednu eru svojom lepotom, inteligencijom, smislom za humor, besprekornim osećajem za modu i neprikosnovenom elegancijom. Jedna od najupečatljivijih dama tog vremena je svakako jedinstvena i neponovljiva Odri Hepbern.

 

„Verujem u ružičasto. Verujem da je smeh najbolji sagorevač kalorija. Verujem u poljupce, puno poljubaca. Verujem da treba biti snažan kada izgleda da nam ništa ne ide od ruke. Verujem da su srećne devojke najlepše devojke. Verujem da je sutra novi dan i verujem u čuda!“

Odri Hepbern danas predstavlja simbol stila, kao modna ikona koja je inspirisala generacije dizajnera, modnih entuzijasta i dama širom sveta. Njena zaostavština je prevazišla kinematografska ostvarenja iz doba Zlatnog Holivuda, koja su nadmašena njenom dražesnom i snažnom ličnosti, jedinstvenim ličnim stilom i životnim principima koji su vredni divljenja.

Rođena je 4. maja 1929. godine u Briselu, u Belgiji. Njen otac je bio imućni irski bankar, a njena majka holandska baronica, što je na samom početku naglašavalo da Odri čeka svetla budućnost.  Zbog multinacionalnog porekla i prirode posla njenog oca zbog koje su se često selili, Odri je savladala pet jezika: engleski, holandski, francuski, španski i italijanski.

Nakon razvoda njenih roditelja, Odri se sa majkom preselila u London gde je pohađala privatnu školu i išla na časove baleta. Kada se sa majkom vratila u Holandiju, nastavila je sa časovima baleta i želela je da postane balerina, što objašnjava njenu vitku figuru i elegantno držanje.

 

Drugi svetski rat i okupacija Holandije su doneli brojne poteškoće koje su Odri oblikovali u pažljivu i nežnu osobu, ustalili su određene principe i definisali njene životne vrednosti.

„Za atraktivne usne, govorite ljubazne reči; za lepe oči, potražite dobro u ljudima; za

vitku figuru, delite hranu sa siromašnima; za lepu kosu, neka vam dete prođe prstima kroz nju jednom dnevno; za lepo držanje, hodajte sa znanjem da nikada niste sami.“

Posle rata Odri se sa majkom preselila u Amsterdam gde je studirala balet tri godine, posle čega je otišla u London gde je studirala balet i radila kao fotomodel. Rekli su joj da ne bi mogla da postane primabalerina zbog posledica neuhranjenosti tokom rata, pa je Odri, kao pravi borac, odlučila da se fokusira na glumu.

Vrlo brzo su njena lepota i talenat primećeni i ponuđena joj je uloga u filmu “Tajni ljudi” 1951. godine u kome je igrala balerinu. Iste godine joj je ponuđena uloga u brodvejskoj predstavi “Điđi” koja se šest meseci uspešno prikazivala u Njujorku i donela joj je prvu veću filmsku ulogu u filmu “Praznik u Rimu”,  1953. godine.

Upravo je taj film lansirao Odri u zvezde. Postao je internacionalni hit, a Odri je

dobila Oskara za glavnu žensku ulogu. Već tada je bilo jasno da je zvezda rođena i posle toga su se bitne uloge samo ređale i usledili su hitovi kao što  su “Sabrina” 1954. godine sa Hamfrijem Bogartom i Vilijamom Holdenom, “Smešno lice” 1957. godine sa Fred Esterom, “Doručak kod Tifanija” 1961. godine, “Šarada” 1963. godine i mnogi drugi.

Odri je jedna od retkih glumica koje su osvojile Oskara, Emi i Gremi nagrade, kao i Tonija za pozorišnu predstavu Ondine. Američki filmski institut je rangirao kao treću najbolju glumicu svih vremena.

 

“Elegancija je jedina lepota koja nikada ne bledi.”

Uloga Holi Golajtli u filmu “Doručak kod Tifanija” je jedna od najzapamćenijih, jer je Holi poprimila sopstveni lik i život postajući jedna od najvećih filmskih ikona 20-og veka. Postala je oličenje njujorkške gradske devojke koja u savršenoj odevnoj kombinaciji luta ulicama Menhetna sanjareći pred izlozima i čekajući ostvarenje svoje holivudske bajke. 

Haljine koje je Odri nosila na platnu i van njega su postale legendarne u svetu mode. Očigledan primer je crna duga haljina bez rukava iz filma “Doručak kod Tifanija”, koju Odri nosi sa crnim rukavicama i upečatljivim nakitom, dok joj je kosa skupljena u visoku punđu koju krasi dijadema, a u ruci joj nonšalantno stoji duga muštikla. 

„Audrey Hepburn bila je veoma pedantna, izuzetno profesionalna i tačno je znala šta

želi. Svu odeću kreiranu za nju je nosila sa nekim malim vlastitim detaljem, obogaćujući je tako višestruko. Unapređivala je sve moje kreacije. Svojim izborom haljina i noseći ih s takvom elegancijom, takvim šikom i jednostavnošću, kreirala je svoj sopstveni jedinstveni izgled“ – rekao je jednom prilikom Hubert Živanši za svoju muzu.

Sarađivala je sa najuticajnijim dizajnerima tog vremena, poput Valentina, Salvatorea Fergama ili  Živanšija za koga je jednom prilikom izjavila „On mi je dao izgled, vrstu, siluetu.“

Međutim, ono što je izdvajalo Odri u odnosu na sve druge je način na koji je ona umela da iznese najsloženije i najjednostavnije kreacije. Ona je izgledala podjednako fantastično i na crvenom tepihu i opuštajući se u svojoj kući, sa jedinstvenom elegancijom i opuštenim šikom koji joj je bio svojstven. 

Uticaj koji je Odri imala na svet mode seže daleko posle njenog vremena, pa ona dan danas, posle više od dve decenije od njene smrti nastavlja da vrši snažan uticaj na

modna dešavanja i lični stil mnogih dama.

“Lepota žene nije u odeću koju ona nosi, figuri o kojoj brine, niti u načinu na koji češlja svoju kosu. Lepota žene je u njenim očima, jer oči su vrata do njenog srca, mesta gde ljubav počiva. Istinska lepota žene ogleda se u njenoj duši.”

 

Bilo da je nosila haljine klasičnog stila koje savršeno pristaju njenoj figuri, elegantne

kreacije dostojne crvenog tepiha ili opuštenu odeću za svaki dan, Odri je uvek odisala stilom koji se najbolje može opisati kao opušteni šik i pri tom je izgledalo kao da to radi bez nekog posebnog napora. Različiti aksesoari poput neobičnih šešira, velikih naočara za sunce, upečatljivih komada nakita, rukavica i marama su bili sastavni deo njenog stila i zaista ih nijedna druga holivudska dama nije nosila tako dobro.

 „Zapamtite, ako ikada zatrebate ruku pomoći, naći ćete ju u svojoj ruci. Što više starite otkrivate da imate dve ruke: prva je da pomognete sebi, a druga da pomognete drugima.“

Posle povlačenja sa scene, Odri se posvetila humanitarnom radu i još jednom je pokazala svoje veliko srce i dušu borca, zalažući se za one kojima je pomoć bila najpotrebnija. Proglašena je posebnom veleposlanicom UNICEF-a i dobila je mnoge nagrade, uključujući Medalju slobode koju joj je uručio američki predsednik Džordž Buš 

1992. godine.

Na listi vrlina unikatne pojave Odri Hepbern ne mogu se zaobići njena inteligencija,

vesela priroda, smisao za humor, samopouzdanje i šarm. Bilo je jasno da je ona kompletna, snažna i ostvarena ličnost koja je imala brojne talente, a jedan od njih bio je nepogrešiv osećaj za modu. To je ono što čini Odri bezvremenom, jedinstvenom i neponovljivom ikonom stila, klasikom koji nikada neće izaći iz mode.