Ove žene predstavljane su u filmovima, muzici, pa čak i modi. Pa ipak, uprkos našim kulturološkim konstrukcijama i razumevanju biblijskih likova, “Sveto pismo” nam govori nešto sasvim drugačije o njima.

 

Najpoznatiji ženski biblijski likovi duboko su upleteni u kulturu mnogih zemalja do kojih je dospelo hrišćanstvo, piše Indipendent.

Eva

Prva žena prema Starom zavetu, ujedno je i najtrajnija muza popularne kulture. Bilo da “prodaje” parfem, ili se bori za zaštitu životinja, njen lik se redovno pojavljuje u reklamama.

Obično se njena uloga na svetu poistovećuje sa “zlom fem fatal”, koja je donela pad čoveku, ali biblijski tekstovi to ne pokazuju tako konkretno.

U Starom zavetu, Eva prolazi kroz transformaciju karaktera – od njenog predstavljanja, do epizode u kojoj jede plod s drveta poznanja.

Kada je Bog stvorio Evu iz Adamovog rebra, ona nije imala glas, niti izbor, dok Adam demonstrira svoju moć dajući joj ime i svrhu: “Ovo je kost moje kosti, meso moga mesa. Zvaćemo je žena, jer je napravljena od čoveka”.

Međutim, mi ne znamo o čemu Eva misli u tom trenutku. Samo nekoliko redova kasnije, ona odjednom progovara, ali sa zmijom i bere zabranjeno voće.

Biblijski tekst jeste škrt, ali je jasno da Eva nije imala potrebu da izaziva i iskušava svog partnera. Ona prosto daje plod mužu, koji je u tom trenutku s njom.

Magdalena

Poput Eve, Marija Magdalena, junakinja Novog zaveta, stekla je lošu reputaciju tokom vekova. Mnogi misle da je ona bila prostitutka, ali Biblija o tome ne govori.

Naučnici smatraju da je rana crkva od Marije Magdalene stvorila grešnu pokajnicu, kako bi žene sprečili da napreduju u crkvenoj hijerarhiji. Od tada je u mnogo navrata pokušano da se njen lik “rehabilituje”, ali bez mnogo uspeha.

Diskusija o Mariji Magdaleni više govori, međutim, o kulturološkim stavovima o ženskoj seksualnosti, nego o samom liku iz Biblije.

Devica Marija

 

S druge strane, Devica Marija, majka Isusa Hrista, smatra se “idealnom ženom”. Kao devica i majka, Marija ima vrhunske kvalitete.

Međutim, diskusije koje okružuju takvu “idealnu ženstvenost”, povezane su upravo sa spornom kontrolom ženske seksualnosti, one iste koja je bacila ljagu na Mariju Magdalenu. Konstrukcija “ženske čednosti” je praksa koja ima za cilj da ojača društvene granice između grupa i klasa koje treba i koje ne treba poštovati.

Saloma

Možda se sećamo Salome kao Irodove ćerke, koja je za njega plesala u Novom Zavetu, ali lik koji odseca glavu Jovanu Krstitelju u ime njene majke nije imenovan u Bibliji.

Opasna zavodnica, kako se obično predstavlja u popularnoj kulturi, mešavina je viđenja istoričara Josifa iz prvog veka, koji joj je dao ime, ali je nije povezivao s Jovanom Krstiteljem, i pisca Oskara Vajlda, koji je napisao skandaloznu predstavu na osnovu njenog lika, koja je zabranjena u Londonu 1892.

Saloma je sada sinonim za striptizete, zahvaljujući “plesu sa sedam velova”, koji nije opisan u Bibliji, ali jeste u Vajldovoj drami.