Njeno lice vas gleda sa sapuna,korica knjiga,perfema – Ko je žena sa slike vredne 35 miliona dolara?

Slika francuskog impresioniste Eduara Manea „Proleće" biće prodata na aukciji u Njujorku 5. novembra, a početna cena je 35 miliona dolara, saopštila je aukcijska kuća Kristi. Biće to najskuplje prodat portret, ali... ko je dama sa slike?

„Proleće”, koja predstavlja parisku glumicu Žanu Demarsi u cvetnoj haljini, prvi put je predstavljena na Pariskom salonu 1882. godine.
„Proleće”, koje prikazuje Demasri u cvetnoj haljini sa grmom rododendrona u pozadini, kao alegoriju na ovo godišnje doba, jedno je od njegovih najpoznatijih i najčešće reprodukovanih radova.

Žanu Demarsi je bila uspešna i popularna glumica u Parizu ’80-ih godina 19. veka. Ipak, slavu joj je donela tek činjenica da je bila model na nekoliko Moneovih, ali i Renoarovih slika.
Pravo ime joj je bilo Ana Darlaud i na slavnoj slici „Proleće” ima samo 16 godina. Bila je ćerka skromnog knjigovesca, a njena starija sestra Eugenija-Mari takoće je bila model i glumica.
Onovremeni tračarski krugovi Pariza pričali su su obe sestre uspele da nađu moćne zaštitnike istovremeno zadržavajući i mnogobrojne umetnike.
Kada je Eugenija umrla 1914. godine, ostavila je pola miliona franaka sestri.

Inače, portret „Proleće” je bio jedna od dve slike, zajedno sa „Barom u Foli Beržeru”, koje je francuski umetnik predstavio na Pariskoj izložni 1882. godine i koje su ga proslavile i donele mu priznanje.

Platno je 100 godina u vlasništvu američke državne kolekcije, a poslednje dve decenije je izloženo u Nacionalnoj galeriji umetnosti.

„Proleće” je dugo bilo na pozajmici Nacionalnoj galeriji umetnosti u Vašingtonu, a izlagano je i u Metropoliten muzeju u Njujorku.

Pre prodaje u Njujorku, Maneovo delo će biti izloženo u Hongkongu, Londonu i Parizu, navela je kuća Kristi i dodala da je novac od prodaje namenjen jednoj privatnoj američkoj fondaciji koja se bavi ekologijom, javnim zdravljem i drugim humanitarnim pitanjima.

Eduar Mane (1832-1883) francuski je slikar čiji je rad inspirisao impresioniste, ali je sam odbio da bude svrstan u taj pokret. Njegov veliki uticaj na francusku umetnost i uopšte na razvoj moderne umetnosti, formiran je zahvaljujući njegovom portretisanju svakodnevice, upotrebom jednostavnih i jasnih boja i žive slikarske tehnike.