Od 4. do 19. novembra ta lokomotiva će biti eksponat na izložbi povodom stogodišnjice pobede saveznika u Prvom svetskom ratu, saopštile su danas u Beogradu “Železnice Srbije”.

Lokomotiva “Kostolac” će potom biti preneta u Muzej parnih lokomotiva iz Prvog svetskog rata, kod Pariza, gde će posetioci moći da je vide tokom 2019. godine. Lokomotiva će zatim biti vraćena u Srbiju.

Ta parna lokomotiva je iz Tehničke zbirke Železničkog muzeja u Beogradu. Zbog karakteristika, starosti, istorijske uloge i vrednosti, proglašena je kulturnim dobrom.

Wikipedia/Falk2

Lokomotiva “Kostolac” je izgrađena 1916/1917. godine u fabrici “Baldwin Locomotive Works” u Filadelfiji, SAD. Napravljeno je 420 lokomotiva tog tipa, od kojih su opstale samo dve – “Kostolac” i jedna u Drezdenu, u Nemačkoj.

Nazvana je i “Dvoglava aždaja” jer ima dva kotla i dva ložišta – za kretanje u oba smera bez okretanja. Postoji i podatak da je tako izgrađena da bi ostala upotrebljiva i u slučaju da se ošteti jedan od kotlova.

Lokomotiva “Kostolac” je korišćena na pruzi kod Solunskog fronta, ispod Kajmakčalana, za vuču vagona s materijalom za izgradnju koloseka, i za snadbevanje artiljerije.

Tokom Drugog svetskog rata, korišćena je u Rudniku lignita “Kostolac”, na uzanom koloseku, a radni vek je završila 28. avgusta 1951. godine, kada je poklonjena Železničkom muzeju, kao jedan od njegovih prvih eksponata.

Stručne službe Železnice su 1983. godine prvi put konzervirale tu lokomotivu za potrebe izlaganja u Odeljenju uzanog koloseka u Požegi.

Sledeći radovi su, pod stručnim konzervatorskim nadzorom, obavljeni 2012. godine. Tada je kabina lokomotive peskirana spolja i iznutra, ofarbana sivom bojom, a krov i delovi točkova crnom. Ručice su joj crvene, a poluge srebrne boje, saopštile su “Železnice Srbije”.

Lokomotiva je na izložbe u Francuskoj poslata po ugovoru o ustupanju na privremeno korišćenje, koji su 8. oktobra u Beogradu potpisali generalni direktor “Železnica Srbije” Miroslav Stojčić i predsednik francuskog udruženja ljubitela železnice “Le Tacot des lacs” Stefan Ison.