Mala istorija logoa: Ko je ‘Starbaksova’ sirena i gde je Stiv Džobs pronašao jabuku

Efektnim i kvalitetnim nazivamo one logoe koji su jednostavno postali sinonimi za brend koji predstavljaju, one koje ljudi mogu da prepoznaju istog trenutka kad ih vide. Međutim, poznate logoe prati mnogo interesantnih priča, simbola i skrivenih poruka.

Logo nekog brenda je nešto o čemu čovek mnogo ne razmišlja, već ga uzima zdravo za gotovo..

Ipak, nastanak mnogih od njih je bio i više nego interesantan.

Kompanije koje su „jeftino prošle”

Jedan od njih je i najpoznatiji logo ikada, kompanije „Najki”, koja posvećuje ogromnu pažnju promociji i koja je uložila ko zna koliko miliona u svoju reputaciju. Bilo bi logično da su i u svoj simbol, koji se danas može videti na svakom ćošku, uložili popriličnu sumu, piše Glassrpske.com.

Međutim, ovaj genijalni dizajn je napravila apsolutno nepoznata studentkinja dizajna na portlandskom univerzitetu Kerolin Dejvidson, koja je „Najkiju” svoje usluge naplatila samo trideset pet američkih dolara!

Ipak, i njena priča ima srećan kraj. Kada je projekat uspeo i kada su postali svetski poznati, osnivač kompanije Fil Najt je iz zahvalnosti dizajnerki poklonio 500 akcija „Najkija” koje danas vrede 643.000 dolara.

Još jedan slučaj u kojem je kompanija gotovo besplatno dobila svoj nadaleko poznati logo je slučaj kompanije „Lakosta”. Osnivač ove kompanije, francuski teniser Rene Lakost logo je „dobio” na osnovu jedne izgubljene sportske opklade! Naime, dok je šetao sa saigračem iz francuske reprezentacije, u izlogu jedne prodavnice video je torbu od krokodilske kože i rekao mu da mora da mu je kupi ako pobedi u sledećem meču.

On u tom meču ipak nije pobedio, ali je ta priča procurila u novine, u kojima je jedan novinar napisao: „Rene Lakost nije uspeo da pobedi i zaradi torbu od krokodilske kože, ali se zato jeste borio kao pravi krokodil.”

Tako je Lakost i dobio nadimak „Krokodil”. Njegov prijatelj Robert Džordž mu je ubrzo posle toga, pre sledećeg meča, iz šale na majici nacrtao krokodila sa otvorenim ustima, koji je, evo i osamdesetjednu godinu posle tog događaja, i dalje prisutan na „Lakosta” majicama kao najpoznatiji reptil svih vremena.

Priče kompanija „Starbaks” i „Epl”

Brendovi često menjaju dizajn svojih logoa da bi se prilagodili tržištu i to uglavnom ide u pravcu pojednostavljivanja dizajna. Tako je uradio i „Starbaks” na početku, 1971. godine. Na logou je imao svoj naziv i golu sirenu sa dva repa na braon pozadini, koja je simbolizovala zavodljivi i gotovo omamljivi ukus njihove kafe.

Na sledećem, 1987. godine, braon je promenjena u zelenu boju koja je trebalo da simbolizuje rast i svežinu ovog brenda, a sirena više nije bila gola, tj. grudi su joj bile prekrivene kosom.

Godine 1992. sirena kao da je bila zumirana i više joj se ni stomak nije video, dok današnji izgled „Starbaksovog” logoa dugujemo redizajniranju u čast četrdesetogodišnjice nastanka te kompanije, pa na njemu od 2011. godine više nema natpisa, već se vidi samo još više uvećana sirena na čistoj, zelenoj površini.

Međutim, ima i brendova koji su vrlo dosledni dizajnu svojih logoa. Naime, španski proizvođač lizalica „Čupa čups” od trenutka kada je njihov logo dizajniran, tj. od 1969. godine ga nisu promenili gotovo ni za najmanji detalj, a kako bi kad je dizajner ovog logoa bio čuveni Salvador Dali.

Zanimljiva je i priča u vezi sa kompanijom „Apple”, koja je za svoj simbol 1976. godine izabrala, kao što joj i samo ime kaže, jabuku. Postoje razne teorije o tome zašto je Stiv Džobs izabrao baš nju.

Jedna kaže da je jabuka na koju je mislio bila ona jabuka koja je pala na glavu Isaka Njutna kad je otkrio gravitaciju, pa je ime „Apple” svojevrsni omaž tom događaju. Ova teorija ima i pokriće u prvom logou „Apple” na kojem je prikazan Isak Njutn koji čita ispod drveta jabuke. Druga teorija kaže da je sve povezano sa biblijskom pričom o Adamu i Evi u kojoj je zmija nagovorila Evu da zagrize jabuku sa „drveta znanja”. Na taj način „Apple” predstavlja jabuku kao simbol znanja.

Međutim, o tom misterioznom zagrizu postoje i druge legende kao ona koja kaže da je to urađeno u čast Alana Tjuringa, čuvenog naučnika, čoveka kojeg nazivaju ocem modernog računarstva. On je poznat po tome što je, uprkos svojim velikim dostignućima, 1954. godine osuđen samo zbog toga što je javno priznao da je homoseksualac, a kazna je bila užasna – eksperimentalna hemijska kastracija.

Dve godine nakon tog događaja Alan Tjuring je izvršio samoubistvo tako što je zagrizao jabuku u koju je prethodno ubrizgao cijanid, a „Apple” je taj događaj ovekovečio u svom logou koji je bio aktivan do 1998. godine – zagriženoj jabuci sa duginim bojama.

Ipak, dizajner ovog logoa Rob Janof je u jednom od svojih intervjua objasnio da je zagriz stavio jednostavno da bi ljudi shvatili da je u pitanju jabuka, a ne trešnja ili paradajz.

Skrivena značenja

Posebno interesantnim se smatraju logoi koji u sebi imaju neko skriveno značenje koje ljudi uopšte ne primećuju. Takav je simbol čokoladica „toblerone” koje stižu iz Berna. Ako se fokusira pogled na planinu na slici, vidi se medved koji je simbol ovog glavnog grada Švajcarske.

„Fedeksov” logo na prvi pogled izgleda kao jednostavno napisan naziv njihove kompanije, ali ako se dublje zagledate u njega, shvatićete da se između slova E i X krije strelica, koja predstavlja brzinu i preciznost „Fedeksovih” isporuka.

Za ovaj logo je vezana još jedna interesantna priča. Naime, dizajner Lindon Lider, koji je odgovoran za njegovo nastajanje, je uradio genijalan posao tako što je skratio naziv na njihovom starom logou na kojem je pisalo „Federal Express” i zamenio ga jednostavnim „Fedeks”. Dao im je logo besplatno, ali pod jednim uslovom, da mu isplaćuju procenat od ušteđene farbe koju bi iskoristili za logo na svakom od kamiona. Vlasnici kompanije „Fedeks” su pristali na dizajnerovu ponudu i ishod je bio sledeći: on je na taj način zaradio milione. I danas mu svaki mesec na račun stižu uplate.

Logo sajta „Amazon” izgleda vrlo jednostavno, iako strelica između A i Z liči na običan smajli – ona u stvari pokazuje kako na „Amazonu” možete kupiti svaki proizvod od A do Z (u našem slučaju od A do Š) i predstavlja osmeh na licima zadovoljnih korisnika njihovog sajta.

Na što više načina poruka sa nekog logoa može biti shvaćena, to je taj logo bolji.

Amblem „Rols-rojsa” duh ekstaze na haubi, ima istinitu tužnu priču u pozadini. Dizajnirao ga je Čarls Sajks 1911. godine, a model je bila Eleonora Tornton, sekretarica Čarlsa Rolsa u koju je on bio zaljubljen. Ona je preminula 1915. godine na putu za Indiju, ali već sto godina njena figura krasi modele ove kompanije.

„Ferarijev” konj

Jedno od najpoznatijih obeležja svih vremena „Ferarijev” konj prvi put se pojavio na borbenim avionima kojima je za vreme Prvog svjetskog rata pilotirao Frančesko Baraka.

Enco Ferari se 1923. godine posle jedne trke upoznao sa Barakovim roditeljima. Oni su mu „za sreću” i kao uspomenu na njihovog sina heroja, koji je poginuo pre kraja rata, predložili da doda konjića na svoj trkački automobil.