Šala u senci strašnog rata: Srpski vojnici su ‘krivi’ za verovanje da Francuzi jedu mačke

Zbog čega je posle Prvog svetskog rata ostalo verovanje da Francuzi jedu mačke? Zašto marmelada nije bila dobra za srpske vojnike i kakvu tajnu krije tisovina? Da li su vojnici bili zemljoradnici, i kakve su bile bašte na Solunskom frontu?

Skoro običan život vodili su vojnici mimo borbenih linija, u trenucima odmora, kada su prestajali teški okršaji. Istoričar Aleksandar Životić za Jutarnji program RTS-a kaže da je na Solunskom frontu naša vojska izgradila pravo malo naselje.

– Vojnici, pozadinci Dunavske divizije srpske vojske imali su čak i svoju baštu i urađenu neku vrstu bazena za navodnjavanje te bašte na Solunskom frontu, što svakako objašnjava pre svega da se radilo o vojnicima koji su bili zemljoradnici, ali, s druge strane, i potrebu da se front snabdeva nečim svežim – objašnjava istoričar Aleksandar Životić.

Bilo je još razloga zbog kojih su se vojnici bavili i poljoprivredom – nepoverenje i predrasude prema stranim jelima koja do tada nikada nisu probali.

– Zbog nedostatka kvalitetne junetine, svinjetine, u jednoj fazi rovovskog ratovanja, uvezena je australijska zečetina, koja je servirana trupama. U srpskoj vojsci je došlo do tihog bunta – to vojnici nisu želeli da jedu. Prvo, zato što je reč o zečetini, a onda se proneo glas da su to Francuzi servirali mačke i da je to čak neka vrsta sparenih mačaka i zečeva. Slično je bilo i sa marmeladom. Proneo se glas da ona utiče na potenciju i da Francuzi stavljaju nekakva sredstva u nju – objašnjava istoričar Bojan Dimitrijević.

Umetnost iz rovova

Na francusko vino, koje su povremeno dobijali, nije bilo zamerki, jer je uticalo na dobro raspoloženje. Vojni orkestar je umeo da svira i marševe i kola, pa se na dane praznika i velikih pobeda – igralo i pevalo. U momentima dokolice, pravili su čak i različite predmete.

– Tu imate predmete koji nastaju od starih šlemova, opasača, drveta, kamena, sanduka za municiju, praznih čaura za pešadijsku ili artiljerijsku municiju. Zaista, tu možete videti i predmete za koje možemo reći da su od umetničke vrednosti – kaže Životić.

Vojnici su pisali dnevnike, pravili novine, a imali su čak i malo pozorište. Oni smeliji, zabavu su pronalazili u jednoj ulici u Solunu.

– Bili su tu određeni restorani različitih nivoa, ali tu su takođe bile i javne kuće. Oficiri su imali mogućnost da siđu u Solun i posete takve objekte i to se nije kažnjavalo, dok je kod vojnika bio slučaj da se, ukoliko bi bili uhvaćeni u ovakvoj ekspediciji, moraju kazniti na nivou čete, jer se odlazak u javne kuće smatrao određenim prestupom – kaže Dimitrijević.

Među starijima je vladalo uverenje da je to strašan greh zbog koga bi u borbi moglo da se desi nešto loše.

Tisovinom protiv artiljerije

Strah od pogibije vojnici su lečili i verom i sujeverjem. Analizirajući dnevnike i izjave vojske, istoričar Bojan Dimitrijević otkrio je da je većina još iz Srbije ponela amajlije.

– Neko je proneo glas da tisovina, to specifično drvo određene boje, čuva od artiljerijske vatre. Onda su se vojnici u određenim trenucima dali u potragu za tim drvetom i od tih grana pravili krstiće – kaže Dimitrijević.

Srpski vojnik koji je prvi put izašao iz rodnog sela, bojao se i prelaska velikog mora, nepoznate zemlje i stranaca, ali su mu ta iskustva omogućila da po povratku u Srbiju primeni nova saznanja.