Znate li da je nekada DO ZEMUNA IZ CENTRA BEOGRADA VOZIO TRAMVAJ?

Most kralja Aleksandra
Wikipedia

Od Terazija do Glavne pošte u Zemunu bilo je „samo“ sedam stanica, a popularna "četrnaestica" kojom su pijačari dolazili u prestonicu, bila je linija duga 6,2 kilometara. Nažalost, potrajala je samo šest godina.

 

Možda mlađim generacijama ovo verovatno deluje nezamislivo, ali zemunskim ulicama nekada je kloparao tramvaj!

Bilo je to vreme kada je, osim Zemuna, malo toga bilo na drugoj strani Save. Sve je počelo decembra 1934. kada je, izgradnjom mosta Kralja Aleksandra koji se nalazio na mestu današnjeg Brankovog, načinjena kopnena veza između Beograda i Zemuna. 

Izgradnjom mosta,  veliki broj zemunskih pijačara dobio je put kojim će brže dolaziti u grad i prestoničanima nuditi svoje proizvode. Već naredne godine, 5. novembra 1935. prvi tramvaj je prešao Savu preko ovog mosta i zaputio se ka Zemunu.

 

Od Terazija do Glavne pošte u Zemunu bilo je „samo“ sedam stanica, Foto: Arhiva/DVD Zemun, nekada i sada

Beograd je u tom trenutku već imao 13 tramvajskih linija pa je, logično, novi prevoz dobio oznaku 14. Od Terazija do Glavne pošte u Zemunu bilo je „samo“ sedam stanica, a linija je bila duga 6,2 kilometara.

Tramvaj broj 14 je prvo saobraćao od hotela Moskva do hotela Central u Zemunu i to državnim putem Beograd – Zemun koji više ne postoji. On je išao dijagonalno u odnosu na današnje bulevare Nikole Tesle i Mihajla Pupina i sekao je prostor na kome se nalazi Palata Srbija tj. nekadašnji SIV. Trasa je sa beogradske strane uskoro produžena, pa je početna stanica „četrnaestice“ bila Vlajkovićeva ulica pored skupštine – priča za Dnevno.rs Darko Vasić, dobar poznavalac zemunske istorije i autor DVD-ja „Zemun, nekada i sada“.

Uskoro je i sam most u narodu izgubio ime velikog vladara po kome je nazvan i postao jednostavno – Zemunski.

Ne okretnica, već ‘mimoilaznica’

Na liniji 14, d Beograda do Zemuna saobraćalo je šest tramvaja sa prikolicama.

– Interesantno je da, sve do 1940. godine, u Zemunu nije postojala okretnica, već samo „mimoilaznica“. Ondašnji tramvaji su bili konstruisani tako da su mogli da voze u oba smera. Tako bi došli do Glavne pošte u Zemunu, stali, i jednostavno krenuli u drugom smeru – ističe Darko Vasić.

Do 1940. sa beogradske strane je linija produžena do Novog groblja, a Zemunci su se navikli na novi način stizanja do prestonice.

Međutim, u noći između 11. i 12. aprila 1941. godine u tzv. Aprilskom ratu, vojska kraljevine Jugoslavije je minirala most kralja Aleksandra u očajničkom pokušaju da spreči prodor Nemaca u Beograd. Tramvajski saobraćaj između Zemuna i Beograda tada je zauvek prekinut iako je, ironično, linija 14 još neko vreme vozila sa druge strane Save.

U tom trenutku kada je most dignut u vazduh, na zemunskoj strani je ostalo nekoliko tramvaja, pa je tokom rata uspostavljana linija od Starog sajmišta do Zemuna koja je vozila na ostacima pruge sa te strane Save.

Ipak, po okončanju Drugog svetskog rata zemunski tramvaj je zauvek otišao u istoriju.

Linija koja i danas postoji

 

Zemunski tramvaj broj 14 bio je preteča autobuske linije 84, Foto: Darko Vasić/DVD Zemun, nekada i sada

Na neki način, linija 14 od Beograda do Zemuna nikada nije prestala da postoji! Nakon 1945. godine i izgradnje Brankovog mosta, tom trasom je krenuo trolejbus sa istim brojem.

Prilikom proširivanja Brankovog mosta i promene novobeogradskih bulevara, početkom sedamdesetih godina prošlog veka, funkciju četrnaestice je preuzeo autobus.

Produžavanjem trase do Nove Galenike broj mu je promenjen u 84 i ta linija i danas vozi.

* Dopala vam se ova priča? Lajkujte nas na Facebook-u i vaša dnevna doza istorijskih zanimljivosti stiže!



loading...