BEOGRAD KOGA VIŠE NEMA: Tramvaji okretali OKO “Konja” a Trg bio ispresecan šinama

Terazije
Dnevno.rs/P. M/A. B.

Tramvajske šine nekada su premrežavale prestonicu i išle ulicama koje danas mahom pripadaju pešačkoj zoni, ili su u najstrožem centru Beograda. Mnogima je to nezamislivo, a mi vam u slikama dočaravamo neka lepa, davno prošla vremena...

 

Priča o beogradskim tramvajima počinje baš kada i u Evropi, krajem 19. veka. Dve godine nakon što je dobio tramvaj na konjsku vuču, u Beogradu su položene prve šine za električni tramvajski prevoz. Prva linija ovog tipa vozila je za Topčider, a Beograd je bio treći grad u Evropi koji je uveo ovakav prevoz, posle Frankfurta i Ciriha, a pre Berlina, Londona i Pariza!

Do danas su se putanje tramvajskih linija mnogo promenile. U stara vremena šine su išle ulicama za koje danas ne bi moglo ni da se nasluti da bi tramvaj uopšte mogao da se “provuče” njima. Između ostalih, najpoznatija je Knez Mihailova. Tramvaji su išli na potezu od palate (tada kafane) Albanija, do Ruskog cara. To je bila jedna od prvih tramvajskih linija u Beogradu.

Šine su tu skretale i preko Trga republike (tada Pozorišnog trga), pa današnjom ulicom Vase Čarapića išle pored Studentskog parka do Kalemegdana.

 

Kroz Knez Mihailovu nekada je vozio tramvaj, Foto: Dnevno.rs/Kolaž

Na Trgu republike, oko spomenika Knezu Mihailu, prvo su okretali tramvaji, pa tek onda je na red došla gradska mladež i svi oni koji su se sretali u centru prestonice. Na ovom mestu nekada se nalazila tramvajska okretnica, a šine su izvađene tek posle Drugog svetskog rata.

Tramvaji su vozili i današnjom ulicom Kralja Milana. Put od Kalemegdana do

Strma dorćolska kaldrma

Možda najinteresantnija ulica kojom je nekada išao tramvaj jeste Rige od Fere. Bilo je to jako kratko, tokom 1911. godine jer su stanovnici ove strme dorćolske ulice zahtevali da se šine premeste u susednu ulicu manjeg nagiba. Reč je o ulici Tadeuška Košćuška kojom se tramvaji i danas spuštaju.

Slavije bio je prvobitna trasa misterioznog tramvaja broj 1. Između dva svetska rata postojala je linija 1a koja je vozila od hrama Svetog Save, nekadašnjom Prištinskom ulicom (današnjom Cara Nikolaja II) do Crvenog Krsta.

I danas mogu da se pronađu stare fotografije na kojima je sačuvano vreme kada je pored zgrade Skupštine prolazio tramvaj. Terazije su pre Drugog svetskog rata bile svojevrsno tramvajsko čvorište. Odatle su šine išle ka Slaviji, Kalemegdanu, ali i ka Brankovoj i ka Bulevaru Kralja Aleksandra.

 

Zamislite da danas tramvaj prolazi pored Skupštine, Foto: Dnevno.rs/Kolaž

Godine 1947. Terazije su preuređene, šine povađene. Privremena okretnica tramvaja je napravljena na Trgu Marksa i Engelsa (današnjem Trgu Nikole Pašića) koji je bio u izgradnji, a početkom ’50-ih godina prošlog veka tramvaji su se preselili na okretnicu kod crkve Svetog Marka gde su ostali do danas.

 

Tramvaj u centru Zemuna?! Foto: Dnevno.rs/Kolaž

Šinama koje su bile u Brankovoj ulici vozio je tramvaj za Zemun. Linija broj 14 prvo je saobraćala od hotela Moskva do hotela Central u Zemunu, a išla je državnim putem Beograd – Zemun koji više ne postoji. On se prostirao dijagonalno u odnosu na današnje bulevare Nikole Tesle i Mihajla Pupina i sekao je prostor na kome se nalazi Palata Srbija tj. nekadašnji SIV. Trasa je sa beogradske strane produžena, pa je početna stanica „četrnaestice“ bila Vlajkovićeva ulica pored Skupštine. Ipak, nakon 1941. godine i rušenja mosta Kralja Aleksandra i ova trasa otišla je u istoriju.

 

Tramvajske šine račvale su se na Terazijama u četiri smera, Foto: Dnevno.rs/Kolaž

Kako je čuveni Aca Devetka dobio ime

Među ulicama kojima je nekada išao tramvaj je i Bulevar despota Stefana, nekadašnji Bulevar 29. novembra – bivša ulica Kneza Pavla. Tuda je vozila prvobitna linija 9, a na uglu Skadarske ulice nekada je postojala i kafana istog imena – “Devetka”. Reč je o prvoj kafani Ace Devetke, jednog od najčuvenijih beogradskih ugostitelja. Danas je na tom mestu restoran ”Dva bela goluba”. Njeni prvi i najčešći gosti, bili su vozači tramvaja broj devet, čija je početna stanica bila tu, u blizini. Dolazili su redovno, rano ujutro, na doručak, piće i kafu. Kafana je po njima i dobila ime ”Devetka”.

Bulevarom Vojvode Mišića i danas voze tramvaji 3, 12 i 13. Malo ko zna da je prvobitna trasa “dvanaestice” išla ulicom Vase Pelagića ka Dedinju, a završavala se kod bolnice “Dr Dragiša Mišović”. Linija je ukinuta pre Drugog svetskog rata, nakon teške nesreće kada se tramvaj pun putnika na Dedinju prevrnuo zbog krivine koja je imala spoljni umesto unutrašnjeg nagiba.

 

Pre današnje omladine, oko “konja” su prvo okretali tramvaji, Foto: Dnevno.rs/Kolaž

Tramvajske šine vremenom je na pojedinim mestima zamenilo novo “saobraćajno čudo tehnike” – trolejbus.Tada je iz nekih ulica tramvajski prevoz zauvek nestao, a o tome da je nekada postojao ostale su samo priče i poneka stara fotografija, pošto su i same šine vremenom povađene.

Susret tih sećanja i novog, modernog Beograda koji danas poznajemo možete da pogledate u našoj galeriji.

* Dopala vam se ova priča? Lajkujte nas na Facebook-u i vaša dnevna doza istorijskih zanimljivosti stiže!