ČUVAJTE SE ZARAZE U PRODAVNICAMA: Bezbedna kupovina je moguća ako se poštuju OVA PRAVILA

Ovo su najvažnji faktori rizika od zaraze korona virusom - pročitajte kako da pazarite što bezbednije moguće!

Kupovina
Pixabay.com

Pred početak praznične sezone, svi razmišljaju o tome kako bi mogli da obave uobičajene kupovine i pripreme poklone uprkos epidemiji korona virusa. Premda su stručnjaci donekle ublažili strah od kontakta sa virusom rukama, pa se zato sve manje insistira na upotrebi rukavica, ostaje nekoliko važnih upozorenja koja morate imati na umu.

Najveća opasnost, tvrde svi stručnjaci, preti nam od “zajedničkog vazduha” koji udišemo i kroz koji zaražene osobe, čak i ako nemaju nikakve simptome, šire korona virus. Zato se svakako preporučuje da sve što možete kupite preko Interneta, a račune plaćate onajn, a ako baš morate da odete do neke prodavnice, evo šta treba da imate na umu.

Četiri stavke su veoma važne kad planirate kupovinu:

1. Da li ćete kupovati napolju ili unutra

Ako možete da birate između manjih radnji i tržnih centara, jasno je da je prva opcija uvek bolja. Naravno da smo svi navikli da šetamo opušteno “ulicama” šoping molova, bez jakni koje smo ostavili u automobilima na parkingu centra, ali korona virus menja pravila igre. Sigurnije je da idete iz radnje u radnju po vetrovitim ulicama (i to sa maskom na licu), nego da boravite u zatvorenim velikim zgradama sa centralnom ventilacijom.

Kad god možete, kupujte na otvorenim tezgama, na pijacama, na vašarima ali i tu izbegavajte gužve, čekanje u redovima i bliske kontakte.

2. Koliko dugo ćete se zadržati u prodavnici

Lekari kažu da je veliki broj ljudi iz njihove struke zaražen uprkos merama zaštite zato što provode veoma dugo vreme izloženi virusu. Koncentracija virusa je, pritom, na kovid odeljenjima izuzetno velika. Dakle, ako negde provedete  petnaestak minuta, manji je rizik nego ako tamo ostanete dva sata. Ako je prostor manji i zatvoren – na primer, lift tržnog centra – čak i ako je prazan, on može biti opasan ako je tamo neko kijao i kašljao minut pre nego što ćete vi ući.

Zato dobro isplanirajte svoju kupovinu, napravite spisak i idite ciljano da nešto brzo probate i platite, a ne da razgledate po rafovima i dugo boravite u kabinama za probu.

3. Koliko ljudi ima u prodavnici

Ako znamo da je koncentracija virusa jedan od najvećih rizika za zarazu, jasno je da su rasprodaje poslednje mesto gde treba da kupujete. Gužve su uvek potencijalna epidemiološka “bomba”. Zato idite u kupovinu ili rano ujutru ili kasnije predveče, kad radnje već opuste.

4. Koliki je broj zaraženih u lokalnoj zajednici

Koliko god da vas vesti o korona virusu uznemiravaju, treba da znate okvirni broj zaraženih u vašoj lokalnoj zajednici i izbegavate sve kupovine kad je taj broj u alarmantnom porastu.

Ne dozvolite sebi da vas obuzme “umor od korone” na koji psiholozi upozoravaju, da podlegnete mislima u stilu “jedan je život” i krenete da sebe razveselite nekim lepim šopingom. Epidemija već veoma dugo traje i svi smo iscrpljeni od napora, stresa, nerviranja i promenjenog života ali morate naći neki drugi način da se izborite sa frustracijama. 

Ako već morate u kupovinu, obavezno nosite masku, izbegavajte gužve i, premda ne morate nužno nositi rukavice, vodite veoma mnogo računa o tome da ne dodirujete nijedan deo lica dok ruke temeljno ne operete. Dok ste u kupovini, zaboravite grickalice i osveženja zbog kojih biste morali da skinete masku. Po povratku kući, sve sa sebe skinite veoma pažljivo, a ostalu higijenu obavite prema savetima i upustvima.