DRUGI DAN SERBIA FASHION WEEKA: “Nosi li đavo Pradu?“

Drugi dan “Serbia Fashion week-a”, najveće modne manifestacije u Jugoistočnoj Evropi, započeo je panel diskusijom „Nosi li đavo Pradu?“, kao jasna aluzija na kultni film u kom moćna urednica časopisa “kroji sudbinu” kako modnog trenda tako i zaposlenih u modnoj industriji. Međutim, na samom početku nametnulo se pitanje da li su se vremena promenila i ima li mesta za ovakve autoritne poteze danas, kada je moda kroz internet toliko globalizovana?

Nada Pavlovic Svetlana_Braun

Govornici na ovu temu bili su modni konsultant Ašok Murti, modni i izvršni urednik magazina “Harper’s Bazaar” Marko Mrkaja, medijski stručnjak Maja Vukadinović i autorka emisije „Dokument“ na RTV-u Eržika Pap Reljin. Panelisti su se složili da je današnja „celebritizacija“ uzela maha u modi i da ona utiče kako na publiku tako i na same parametre, što visoka moda ne bi smela da dozvoli. Marko Mrkaja je naglasio:

„Moda mora biti inspirativna i lepršava, nikako nešto šta je komplikovano i napeto. Mladi dizajneri, pa i sami ljubitelji mode moraju kreirati svoj stil, ne ugledajući se konstantno na javne ličnosti“.

Eymeric Francois Svetlana_Braun

Maja Vukadinović je podsetila na očitu tabloidizaciju i komercijalizaciju koja se razvila od osamdesetih godina dvadesetog veka, što je znatno uticalo na parametre mode i uočila je nedostatak modne kritike na tržištu. Ašok Murti se složio i naveo:

„Nažalost, nestaju vrednosti koje su ranije bile primarne. Upravo na pravim vrednostima se mora raditi da bi se visoka moda vratila na velika vrata u svom prvobitnom obliku“.

Mladim dizajnerima Murti je poručio da je konstantna proaktivnost ono šta danas nedostaje, te da bi trebalo svoju robu da plasiraju i širokom auditorijumu, pazeći pri tom na to ko ih promoviše, jer na taj način šalju širu sliku vog brenda. Eržika Pap Reljin govorila je o nedostatku modnih emisija na televiziji i složila se sa konstatacijom da danas gotovo da nema relevantne modne kritike.

Sjajna atmosfera doprinela je da se ova tema sagleda iz drugačijeg ugla, a opšti zaključak panelista je da „danas gotovo da i ne postoji taj đavo koji nosi Pradu, ali zarad vraćanja svoje prvobitne reputicaje, sasvim je u redu i vratiti ponekad rogove u svet mode“.

U nastavku večeri usledile su revije u Master centru Novosadskog sajma, brojnoj publici predstavila se crnogorska dizajnerka Nada Pavlović, sa 13 modela inspirisanih Indijom.

,,Stvarajući ovu kolekciju poigrala sam se oblicima i bojama. Kada je reč o materijalu, koristila sam čistu svilu koja predstavlja spoj Istoka i Evrope, a muzika koja je pratila reviju, doprinela je da se modeli predstave na što bolji način“, rekla je Nada Pavlović i istakla da je zadovoljna svojim debijem na srpskoj nacionalnoj nedelji mode i gostoprimstvom u Novom Sadu.

Igor Todorovic Svetlana_Braun

U nastavku programa 12. izdanja “Serbia Fashion Week-a”, svoju kolekciju ,,New age“ predstavila je mađarska kreatorka Adrien Ferenci koja je zahvalna na ljubaznosti i dobrodošlici koja joj je priređena.

,,Kolekciju odlikuje mnoštvo boja i materijala poput svile i čipke. Pretežno je elegantna i namenjena svim damama“, rekla je gošća iz Mađarske.

Potom je usledila revija Anastasije Šmiceve, kreatorka iz Uzbekistana čiju kolekciju čine ženstveni modeli izrađeni od najfinijih prirodnih materijala sa printom prepoznatljivih azijskih motiva.

Naredni blok drugog dana “Serbia Fashion Week-a”, jedine licencirane nedelje mode u Srbiji, obeležile su neobične kreacije dizajnera iz Slovenije i Srbije, na koje je publika reagovala sa oduševljenjem.

Publici se najpre predstavila Sanja Veličković iz Slovenije, čiju novu kolekciju „Metamorfoza”, izrađenu uglavnom od prirodnih materijala od lana i pamuka.

„S obzirom na to da moje rodno mesto Ptuj ove godine obeležava 1950. godišnjicu od prvog pisanog traga o svom postojanju, nastojala sam da u novoj kolekciji bude prisutan duh antičkog doba, ali na neki savremeni način“, rekla je Sanja nakon svoje revije.

Slovenačka dizajnerka dalje ističe da sam naziv kolekcije ima dubinsko značenje, o čemu svedoči i različit izgled i spektar boja spreda i otpozadi.

„Boje korišćene u izradi kreacija autentične su za doba prve pisane reči o Ptuju. To je zapravo period prelaska u bronzano doba. Stoga, želela sam da sve modele posvetim svom rodnom gradu, a i po prvi put sam se okušala u ručnom tkanju i vezu“, zaključila je Sanja i dodala da je već za dve nedelje očekuje revija na “Malta Fashion Week-u”, na kom će učestvovati zahvaljujući saradnji sa “Serbia Fashion Week-om”.

Odmah nakon modela slovenačke dizajnerke, uz nešto brži ritam na pisti su se pojavile kreacije nove iz kolekcije domaće dizajnerke Danijele Božić, koja je poznata po inovativnom pristupu, ali i po gracioznosti i ženstvenosti koje utka u svaki novi komad kreirane odeće.

„Moje raspoloženje velika mi je inspiracija u radu, a ono svakako ume da bude veoma promenljivo. U narednom periodu čeka me jedan daleko veći projekat i revija, o kojoj sada ne želim da govorim, ali ćete svakako biti u prilici da vidite o čemu je reč već u novembru. Takođe, što se mene tiče i mog senzibiliteta print nikada ne izlazi iz mode, što se da videti i u novoj kolekciji“, istakla je Danijela i dodala da je veoma zadovoljna komentarima publike, kao i da je celokupna kolekcija koju je predstavila u Novom Sadu posvećena jednoj dami, koju krasi veliki integritet i entuzijazam.

Sanja Velickovic Svetlana_Braun

Nakon kraće pauze, publika je ponovo ispunila dvoranu Master centra Novosadskog sajma, da bi prisustvovala reviji priznatog srpskog dizajnera Igora Todorovića. Modni kreator čija se svaka nova kolekcija s nestrpljenjem iščekuje, ovog puta predstavio je kolekciju „Karlneval“ koja predstavlja spoj čovekove potrebe da se iz sezone u sezonu oblači u novu „masku“ koju aktuelni trendovi diktiraju s jedne strane i nasleđa koje nam ostaje iza velikih imena iz modnog sveta s druge.

Ova kolekcija spoj je odevnih komada od pažljivo biranih tkanina namenjenih dnevnim i večernjim prilikama. Materijali poput saten i bukle svile, detalji od kristala i lamea, na određeni način definišu estetiku vedrog kolorita koji je u skladu sa aktuelnim trendovima.

“Bilo da se vežemo za Veneciju, Rio ili neki karneval u regionu, uvek postoje taj mistični kolorit, kombinacija boja, smelost koja se ogleda u tome da ste vi neko drugi. Možda sam ja u ovoj kolekciji želeo da budem neko drugi, ali sam delom ostao lojalan sebi. To je veoma teško jer dolazite u sukob sa sobom, sa svojom predrasudom da ne treba da odlazite u onaj domen koji vam nije blizak. Međutim, ljudi su na ovu kolekciju odreagovali sjajno, već neke dame po svetu i u našoj zemlji šetaju komade iz ove kolekcije. To predstavlja veliko zadovoljstvo, jer znači da sam ste našli način da razgovarate sa svojim klijentima, čak i onda kada to niste vi, ili bar onaj na koga su navikli. Igrati se sa kolorom je jedna divna kreativna i dizajnerska misija. Ako to radite na pravi način, onda ti kolori nekako ulaze u tu priču konstrukcija, doživljavaju neke nove živote i zadovoljstvo je kada se desi da neka stara haljina koja je bila u nekoj mirnoj boji odjednom zablista u nekoj novoj estetici tako da možete da je nosite možda i u dnevnoj varijanti. To je ono što svakog dizajnera čini posebno srećnim”, rekao je Igor o svojoj novoj kolekciji „Karneval“ koja je, iako nešto drugačija od onoga na šta smo od ovog dizajnera do sada navikli, izazvala oduševljenje.

U samom finišu druge večeri 12 izdanja srpske nacionalne nedelje mode, poznati francuski dizajner visoke mode i potpredsednik SFW-a, Eymeric Francois predstavio je kolekciju simboličnog naziva „Mascarade“ . Dosledan sebi, Eymeric je kreirao kolekciju svečanih haljina koje senzualno ističu žensku siluetu, ali ovog puta inspirisan maskama i time ko bismo zapravo bili kada bismo nosili masku. Na nekim haljinama su detalji od metala, ali i neki koji su iluzija metala i samo na prvi pogled asociraju na metal, ali je reč o nekoj vrsti polimera.

“Inspiracija za kolekciju potekla je od same ideje o maskama. Znao sam da će u kolekciji preovladavati zlatna i crna boja, a naziv je potekao od pesme iz mog omiljenog mjuzikla „Fantom iz Opere“. Ideja je bila: kada stavite masku, šta ste u stanju da učinite maskirani, možda neke stvari koje nikada ne biste uradili bez maske i možda biste bili u stanju da pokažete neki deo svog tela koji nikada ne biste ukoliko ne biste imali masku. Bilo je veoma zanimljivo raditi na ovoj kolekciji. „Mascarade“ je kolekcija koja je premijerno predstavljena na Serbia Fashion Week-u, a posle će biti predstavljena i na “Malta Fashion Week-u”, rekao je srpskoj publici dobro poznat francuski dizajner.

Trećeg dana proletnjeg “Serbia Fashion Week-a”, na programu su revije Mariosa Karavasilisa iz Grčke, Tatiane Vorotnikove iz Kirgistana Aydarkhana Kalyeva iz Kazahstana, Carmichael Byfield iz Holandije, kao i domaćih dizajnera Boška Jakovljevića, Marije Šabić i Suzane Perić.