Kada zima svira depresivne note: Šta je to zimski bluz?

Dani postaju sve kraći, temperature sve niže, a naše raspoloženje sve tmurnije. U zimskom periodu uglavnom želimo da ostanemo sklupčani u toplini svog kreveta i prepustimo se tom osećanju blage depresije. Šta je to zimski bluz i kako se boriti sa njim?

Sezonski afektivni poremećaj, koji se može sresti pod raznim nazivima, kao što su zimski bluz, zimska depresija, letnji bluz, letnja depresija itd., predstavlja poremećaj raspoloženja koji se leti ili zimi javlja kod ljudi koji inače nemaju problema sa mentalnim zdravljem.

Naime, neki ljudi prolaze kroz ozbiljnije promene raspoloženja pri menjanju godišnjih doba. Ovo se odražava u neuobičajenim oblicima ponašanja, kao npr. predugo spavanje, nedostatak energije ili ispoljavanje depresivnih simptoma.


Naučnici ovaj fenomen objašnjavaju načinom na koji naše telo reaguje na dnevnu svetlost. Jedna od teorija je da svetlost koja ulazi u naš organizam putem očiju izaziva promene hormonalnog nivou u telu. Ta svetlost utiče na umanjenu produkciju melatonina, „hormona sna”, što nas dodatno razbuđuje i čini živahnijima. Stoga je verovatno da na one koji pate od sezonskog afektivnog poremećaja nepovoljno utiče skraćeno trajanje dana tokom zimskog perioda. Oni prozivode više melatonina, što izaziva pospanost, letargiju i depresivne simptome.

Zimski bluz je najprisutniji među stanovnicima nordijskih zemalja. Spominje se još u zapisima iz 6. veka pri opisima Skandinavije. Ipak, čini se da je Island izuzetak, gde je stopa onih koji pate od sezonskog afektivnog poremećaja iznenađujuće niska. Zimska depresija je takođe česta u Sjedinjenim američkim državama, Irskoj i Holandiji.

Kako se zima sve brže približava, evo nekoliko saveta kako da predupredite ili se izborite sa ovim neobičnim problemom:
1. Budite fizički aktivni – Vežbanje ne služi samo da doteramo svoju liniju ili se zategnemo, već nam takođe pomaže da se oslobodimo stresa i povećava lučenje enorfina, tzv. hormona sreće.
2. Zdravo se hranite – Namirnice koje unosimo imaju veliki uticaj na naše raspoloženje i energiju. Zdrava ishrana pomaže u stabilizaciji krvnog pritiska i nivoa energije.


3. Izlažite se svetlosti – Pokušajte da provodite što više vremena napolju tokom dana, u restoranima i kancelarijama sedite do prozora, puštajte što više svetlosti u svoj životni prostor.
4. Nagradite sebe – Isplanirajte nešto uzbudljivo za sebe, i iako zima deluje beskonačno, vaše raspoloženje će se popravljati pod uticajem iščekivanja neke zanimljive stvari.
5. Prihvatite zimu – Umesto zatvaranja u kući, provodite što više vremena napolju. Dobro se opremite i uživajte u zimskim šetnjama, igranju na snegu ili klizanju.