SVE VREME GREŠIMO: Evo kako se PRAVILNO koristi taster za pešake na semaforu

Stručnjaci tvrde da je princip jednostavan, samo ga treba savladati.

RTS printscreen

Malo je onih koji se bar jednom nisu zbunili pred semaforom za pešake u Beogradu. Stručnjaci tvrde da je princip jednostavan, samo ga treba savladati.

Nikola je od rođenja potpuno slep. Već nekoliko godina samostalno se kreće ulicama Beograda i kaže da su tasteri na semaforima za slepe i slabovide previše komplikovani.

Nikola je od rođenja potpuno slep. Već nekoliko godina samostalno se kreće ulicama Beograda i kaže da su tasteri na semaforima za slepe i slabovide previše komplikovani.

Veliki problem je da čovek priđe semaforu, jer ne postoje svugde taktilne staze koje vode do semafora, a i kad se priđe semaforu osobe ne znaju da li je taj taster sa donje strane pa mora da se pritisne rukom odozdo i samim tim osoba ne može da pronađe sam taster, a prvenstveno ne može da pronađe sam semafor“, kaže predsednik organizacije slepih Beograda Nikola Đorđević.

Zeleno svetlo na semaforu ne traje dugo, pa često pešaci imaju dilemu da li da se vrate ili nastave preko ulice. Nezgode nisu česte, ali se dešavaju.

Đorđević navodi da je doživeo povredu tako što je vozač automobila hteo da skrene uslovno levo misleći da je to uslovno i obavezno. Mislio je da može da skrene i da ću tada stati.

“Bio sam ozbiljno povređen i nisam mogao tri nedelje da se krećem da funkcionišem normalno“, dodaje Nikola.

U Beogradu na 250 raskrsnica ima 750 pešačkih tastera različitog tipa. Samo je jedan univerzalan i upravo je namenjen slepim i slabovidim osobama, ali i ostalim pešacima. Neretko ga pritiskamo više puta u nadi da će tako brže “pozeleneti”, a malo ko zna pravilno da ga koristi.

Dovoljno je jednom pritisnuti, pokazuje se svetlosna indikacija, takođe imamo i na gornjoj strani svetlosnu indikaciju”, kaže rukovodilac Sektora za upravljanje u gradskom Sekreterijatu za saobraćaj Dejan Veličković.

Ukazuje na to da je taster opremljen i za slepe i slabovide, a potrebno je da sa donje stane pritisnu dugme i u tom trenutku se menja zvuk tastera. “Kada se bude upalilo zeleno svetlo za pešake taj zvuk će se promeniti i on služi za navođenje slepih i slabovidih za prelazak ulice”, objašnjava Veličković.

Na nekim raskrsnicama primenjuje se takozvani detektorski režim rada. To znači da se prilagođavaju saobraćajnom opterećenju i signalizacija se neće promeniti ukoliko se ne pritisne taster.

Prema rečima Veličkovića, takav režim se primenjuje gde je izražena neravnomernost u saobraćajnim tokovima, tj. da postoji intenzivan glavni tok, dok je sporedni minoran ili slabijeg intenziteta.

U takvim situacijama se opredeljujemo za ovakve vrste tastera gde je pešaku potrebno da pristisne dugme, da prekine zeleno svetlo za vozila“, kaže Veličković.

Stručnjacima je jasno, a pešacima, čini se, od slučaja do slučaja.

Na manjim raskrsnicama može nam se desiti da, ukoliko ignorišemo obaveštenje “Pritisnite taster da biste prešli ulicu”, dugo cupkamo, dok neko drugi to ne uradi.