Česi nostalgični – Voze Škode stare pola veka

U Češkoj i dalje ima registrovanih oko 16.000 automobila Škoda 1000 MB, ali su ova vozila na putevima ipak, retkost. Prema podacima češkog Udruženja automobilske industrije prosečna starost MB-a je oko 48 godina.

Ove nedelje se navršava 50 godina od prvog predstavljanja Škode MB, objavila je agencija ČTK. Škoda MB bila je prvi model češkog proizvođača s motorom u zadnjem delu automobila i pogonom na zadnjim točkovima.

Za pet godina proizvodnje, do 1969. godine kroz kapije fabrike u Mladoj Boleslavi izašlo je 443.000 primeraka Škode MB.

Ovaj model postao je poslednjih godina predmet interesovanja kolekcionara. Pogodnost modela kao oldtajmera je, prema rečima jednog od vlasnika, Pavela Janačeka, njegova relativna dostupnost i dovoljno rezervnih delova.

Cena vozila počinje od oko 30.000 kruna (1.100 evra), ali može dostići i nekoliko stotina hiljada kruna u slučaju kompletno renoviranih ili raritetnih verzija, kao što je, na primer, kupe MBX.

Njih je proizvedeno svega oko 2.500 primeraka, i od tog broja postoji samo nekoliko desetina do kojih praktično ne može da se dođe. Ako se i nađu, radi se ili o olupini, ili o automobilu koji košta preko pola miliona kruna (18.000 evra).

Mnogi zainteresovani za oldtajmer MB žele ga iz nostalgije, jer je u svakoj porodici bio poneki primerak, kaže Janaček. Među oldtajmerima omiljeni su i naredni modeli s motorom u zadnjem delu, Škoda 100 i Škoda 110, dok njihovi naslednici iz osamdesetih godina dvadesetog veka ne mogu da računaju na takvu popularnost.

Devedesetih godina Škoda 1000 MB nije bila retkost na putevima u Češkoj. Međutim, veliku štetu ovom modelu nanelo je „čišćenje” centralnog registra vozila 1999. godine, zbog uvođenja obaveznog osiguranja. Tada je iz registra izbačeno više od 160.000 starih Škoda.

Stariji čitaoci setiće se da je Škoda 1000 MB bila prisutna i na putevima bivše SFRJ, s obzirom da su je Česi izvozili u zemlje istočne Evrope.