Gde završe baterije iz električnih automobila?

Jedno od najčešćih pitanja koje postavljaju protivnici električnih automobila je - šta se dešava sa baterijama kada se izvade iz električnih automobila? Da li završavaju na deponijama ili odlaze u prethodno planiranu reciklažu?

Već znamo da baterije od olovne kiseline od 12 volti predstavljaju najrecikliraniji proizvod na Zemlji, ali to je pre svega zbog sigurnosnih razloga jer je olovo znatno toksičnije od materijala koji se koriste u popularnijim litijum-jonskim baterijama.

Novo istraživanje sa Mineta institutal za prevoz iz Kalifornije navodi da bi za 20. godina od sada na svetu moglo da bude 1.3 do 6.7 miliona iskorišćenih baterija izvađenih iz električnih automobila.

Prema ovom izveštaju, čak 85 posto ovih bateirja bi moglo da nađe drugu svrhu, dok bi 15 posto bilo previše oštećeno.

Materijali u litijum-jonskim baterijama su relativno jeftini, pa čak i kada uzmemo u obzir napredne tehnologije, istraživanje procenjuje da bi samo 20 posto troškova reciklaže moglo da bude pokriveno prodajom dobijenih materijala.

Dakle, vrednost iskorišćenih baterija bi mogla da bude u promeni namene, koja bi bila isplativa po ceni od 83 do 114 dolara po kilovat-satu. Za iskorišćenu bateriju iz “nisana lif” od 24kWh, cena bi bila 2.000 do 2.750 dolara, dok zamena za nove baterije(uz vraćanje iskorišćene) za “nisan lif” trenutno košta 5.500 funti.

Jedna potencijalna upotreba bi mogla da bude u skladištenju električne energije preko solarnih panela za kućnu upotrebu. Prosečno američko domaćinstvo potroši oko 32kWh dnevno, pa bi baterija iz “nisan lifa” od 24kWh mogla znatno da smanji dnevnu potrošnju električne energije.

Jedno je za sada sigurno: kao što Nisan već radi, svaki proizvođač plag-in hibridnih električnih automobila će imati program preuzimanja iskorišćenih ili oštećenih baterija. Neke od njih će otići na popravku, dok će veliki deo otići u sekundarnu upotrebu, što sugeriše da je samo pitanje vremena kada će se pojaviti i crno tržište ovih proizvoda.