Uvoznici polovnih vozila će zbog sve većih nameta osnovati udruženje u okviru Privredne komore Srbije, kako bi pokušali da utiču na državu i sačuvaju tu branšu.

– Ove godine je donet niz mera i propisa koji su promenili poslovanje uvoznika polovnih vozila – rekao je vlasnik auto-kuće „Nascar” iz Beograda Uroš Erčević, dodajući da će polovni automobili morati da poskupe, uprkos sve slabijoj prodaji zbog male platežne moći građana.

On je podsetio da je od početka 2014. počeo da se primenjuje katalog Auto-moto saveza Srbije, po kojem se određuje vrednost vozila na koju se plaća porez. Erčević kaže da taj katalog ima nerealne cene koje su znatno više od tržišnih i da će morati da se menja.

– AMS je svestan da taj katalog treba da se promeni i prilagodi, ali to će trajati i ne znaju kada će izaći novi katalog. Sve promene koje su donete ove godine direktno utiču na cene vozila i najviše pogađaju kupce – naglasio je on.

Druga promena je početak primene pravilnika Agencije za bezbednost saobaćaja od 19. aprila, pa je obavezna provera polovnih vozila i dokumentacije kod AMS – a ili drugih ovlašćenih organizacija.

Erčević kaže da je uvođenje te provere produžilo proces od uvoza do registracije vozila i da se bespotrebno čeka između 20 dana i jednog meseca. Prema njegovim rečima, uvoznici će zbog toga osnovati udruženje kao grupaciju u okviru Udruženja za trgovinu u PKS.

– Provera Agencije za bezbednost saobraćaja sa pratećim troškovima košta oko 13.900 dinara, od čega samo 290 dinara ide u budžet Srbije, a svi ostali troškovi su vezani za AMS, Agenciju za bezbednost i izdavanje nekakvog obrazca – naglasio je Erčević.

Tu su i troškovi da se vozilo šlep službom preveze na mesto pregleda i nazad, tako da ti troškovi, kako je naveo, svakako prelaze 20.000 dinara.

– Uvoznici nemaju ništa protiv pregleda koji će poboljšati kvalitet ili bezbednost vozila na putevima, međutim ovaj pregled uopšte ne utiče na bezbednost vozila već samo pravi trošak. Tu se radi samo o pregledu dokumentacije vozila, koju inače pregledaju carinski organi, a bilo je najavljivano da će se proveravati kilometraža i stanje vozila, ali se ništa od toga ne proverava – kazao je Erčević.

On je napomenuo da su papiri tih automobila već prošli sve provere u inostranstvu.

Kako je rekao, Agencija za bezbednost saobraćaja i AMS nisu bili spremni za primenu te mere i tražili su odlaganje, jer ne mogu da odrade posao za toliki broj vozila i izdaju potvrde. On je rekao da za Agenciju i AMS ne postoji nikakav zakonski rok u kome bi trebalo da završe taj pregled i izdaju potvrdu, ali se u praksi čeka do mesec dana, a ako se napravi neka greška i mnogo duže.

Treći problem je početak primene ekološke takse od 12.000 dinara po toni, koja je trebalo da počne da se primenjuje od prošle godine, naveo je Erčević dodajući da se uvoznici plaše i da će država retroaktivno naplatiti neke namete koje nisu predvideli prilikom nabavke vozila.

Prema njegovim rečima, primena ekološke takse će dosta pogoditi uvoznike polovnih vozila, pa će kvalitet automobila koji se voze u Srbiji biti gori nego sada, umesto da je obrnuto.

Erčević kaže da su počeli da se gase autoplacevi u Srbiji, kao i da auto-kuće smanjuju broj zaposlenih.

Šta se najviše prodaje?

Uvoznici kažu da se od polovnih vozila, vrednosti između 7.000 i 12.000 evra, najviše prodaje opel insignija i bilo koji audi – stariji i mlađi, kao i ostala nemačka vozila poput folksvagena, BMW-a i mercedesa.

Što se tiče starijih automobila, kupuju se italijanska i francuska vozila, dok „japanaca” skoro da nema na auto-placevima, jer su predviđenja veća davanja prilikom uvoza. U Srbiju se svake godine uveze više od 100.000 polovnih vozila.