KUPILI STE NOV NOVCIJAT AUTOMOBIL? Čestitamo, a sad naučite kako da ga PAZITE da vam duže traje!

automobil
pixabay.com

Kupovina novog automobila za mnoge vozače je posebno iskustvo. Ne mogu da dočekaju da sednu za volan, posebno ako su automobil naručili i potom ga čekali nekoliko meseci. Međutim, koliko god vas privlačila papučica gasa, prvih 1.000 do 1.500 kilometara u novom automobilu trebalo bi da joj se oduprete.

 

Nov automobil je nerazrađen i otpuštanje emocija u vidu žestokog ubrzavanja i kočenja napraviće probleme kroz kasnije korišćenje vozila. Kako je kupovina automobila dugoročno ulaganje, razrađivanju ove investicije na točkovima valja pristupiti odgovorno.

Nežno s gasom i kočnicom

Prvo i osnovno pravilo vožnje potpuno novog automobila je – nežno s papučicom gasa. Dozvolite sklopovima automobila da se uhodaju, da se razrade tokom prvih 1.000 do 1.500 prevaljenih kilometara.

To se prvenstveno odnosi na motor, ali period razrađivanja dobro dođe i kočnicama.

Zato, osim što treba izbegavati nagla ubrzavanja i vožnju na visokim obrtajima, valja izbegavati snažna i nagla kočenja. Naravno, osim ako je potrebno tako zakočiti zbog situacije u saobraćaju.

Međutim, takve slučajeve ćete uglavnom izbeći prateći situaciju na putu. S obzirom na to da se u početku uhodavaju i kočnice i motor, u periodu razrađivanja automobila nemojte ga preterano opterećivati, a posebno nije preporučljivo potpuno novim automobilom vući prikolicu.

Takođe, nije na odmet znati da će i gume na automobilu trajati duže ako ih budete pazili prvih nekoliko stotina kilometara. U prvih 1.000 – 1.500 kilometara vožnje novog automobila češće kontrolišite nivo antifriza i ulja.

Potrošnja ulja u početku će verovatno biti relativno visoka, dok se delovi motora ne uhodaju, ali to se kasnije treba da se normalizuje. Češća kontrola u tom početnom periodu potrebna je da ne biste ostali bez ulja.

Zavisno od rute kojom morate svakodnevno da vozite, pokušajte prvih 1.500 kilometara u novom automobilu da izbegavate duge deonice pri konstantnoj brzini motora. Obrtaji motora radije neka variraju, od malo nižih do obrtaja srednjih vrednosti – nemojte u početku motor terati baš u visoke obrtaje.

Različiti broj obrtaja u početku upotrebe pomoći će delovima motora da se usklade i da kasnije uglađeno rade kroz čitav raspon brzine. Bitno je da u tom početnom periodu, koliko god je to moguće, izbegavate vožnju na kratkim relacijama. Pod kratkim relacijama mislimo na one koje nisu dovoljne da se motor automobila zagreje do radne temperature, kad je i protok ulja zadovoljavajuć.

Veća potrošnja goriva

Na početku korišćenja potpuno novog automobila potrošnja će biti veća i od fabrički deklarisane i od očekivane.

Nemojte biti razočarani ako vam prvi rezervoar goriva ne potraje onoliko koliko ste planirali. Kad se motor automobila razradi i potrošnja goriva trebalo bi da se smanji.

Ako ste kupili automobil s ručnim menjačem, i tu u početku imajte malo razumevanja za nešto grublji rad, u smislu težeg ubacivanja u brzinu. Ali ako ne postane ubrzo uglađeniji, to jednostavno znači da nije dobar. U periodu razrade vozila nije preporučljivo stepene prenosa menjati pri najvišim okretajima motora.

Ukratko, ako u početku tretirate automobil s blagom zadrškom, pomoći ćete mu da traje duže i da se svi njegovi delovi pokažu u najboljem svetlu.

To će ujedno i vama kao vozaču pomoći da ‘osetite’ automobil pre nego što se upustite u potpuno iskorišćavanje njegovih potencijala.