Kupujete polovno vozilo? Držite se ovih 7 saveta!

Svakako da je kupovina polovnog automobila dobra i u većini slučajeva isplativa stvar. Poznato je da kada kupite nov automobil, njegova vrednost pada u prvoj godini 23-30% . U slučaju kada kupujete polovan automobil koji je star godinu, dve, uštedećete ovaj iznos a može se desiti i da kupite automobil koji je još uvek u garanciji.

 

Međutim, kupovina polovnog automobila koji je star od 5 do 10 godina pa i više, zahteva više vašeg angažovanja i poznavanja nekih osnovnih pravila kojih se treba pridržavati prilikom kupovine.

Slede saveti koji će vam pomoći da odaberete dobar polovnjak:

Savet 1: Odredite koliko novca ste spremni da potrošite
Prvi i verovatno najvažniji savet je da pre nego što krenete u kupovinu vozila odredite budžet koji ste spremni da potrošite. Kada znate budžet, izbor vozila i pregovori sa prodavcem će biti jednostavniji jer imate jasne granice u kojima se krećete. Zato, pridržavajte se svog budžeta.
 

Savet 2: Uračunajte prateće troškove u svoj budžet
Kupovina polovnog automobila podrazumeva dodatne troškove. Uračunajte ih u svoj budžet. Najčešći prateći troškovi:

Servis automobila – Nakon kupovine polovnog automobila neophodno je da ga servisirate. U većini slučajeva neophodan je tzv. „veliki servis“ koji može koštati od 100 Eur pa sve do 600 Eur. Pre kupovine pozovite neki servis i proverite kolika je okvirna cena velikog servisa za taj model vozila.
 
Registracija – Pre kupovine proverite cenu registracije vozila. Pozovite neku od agencija i utvrdite koliko iznose troškovi registracije tog modela vozila. Neretko, veća i ekskluzivnija polovna vozila imaju vrlo atraktivnu prodajnu cenu ali izuzetno visoke troškove registracije (i preko 1000 Eur godišnje).
 
Gume – Ukoliko su gume istrošene ili starije od 5 godina, potrebno ih je zameniti. Proverite kolika je cena guma. Uzmite u obzir da vam je potrebno dva seta guma, letnje i zimske. Posebno obratite pažnju ukoliko vozilo ima gume prečnika veće od 16 inch-a. Takve gume mogu koštati i više od 350 Eur po komadu.
 
Sitne popravke – Svako polovno vozilo ima neke sitne kvarove i ogrebotine na karoseriji. Ukoliko želite da ih otklonite, uračunajete dodatnih par stotina evra za otklanjanje pomenutih nedostataka. Ukoliko vam to nije neophodno, za svaki slučaj ostavite neki prostor u budžetu koji će vam služiti za rešavanje nepredviđenih situacija i kvarova.
 
Savet 3: Izaberite model(e) automobila koji želite da kupite
Sada kada znate sa koliko novca raspolažete i koliko možete da platite vozilo potrebno je pronaći vozilo koje zadovoljava vaše potrebe. To se danas radi preko internet sajtova koji se bave oglašavanjem polovnih vozila. 
 

Savet 4: Prikupite što više informacija o vozilu
Kada ste pronašli nekoliko vozila koja zadovoljavaju vaš budžet po ceni i dodatnim troškovima, pozovite prodavca i informišite se o vozilu. Cilj je da u ovom koraku eliminišete vozila koja vam možda na prvi pogled odgovaraju ali imaju neke mane koje niste spremni da prihvatite. Time štedite vreme utrošeno na obilazak prodavaca.

Godište proizvodnje i kilometraža – Na osnovu ova dva parametra možete odmah utvrditi o kakvom vozilu se radi. Npr., ako je vozilo staro 2-3 godine a prešlo je veliki broj kilometara npr (140.000 km) to obično znači da je svakodnevno voženo i to na otvorenom putu. Ako ga je neko svaki dan vozio, verovatno ga je propisno i održavao a tako visoka kilometraža je u većini slučajeva realna. Vozila vožena na otvorenom putu su znatno manje pohabana nego vozila koja se pretežno voze u gradskoj sredini.

Sa druge strane, ako je vozilo starije a kilometraža mala to može značiti da je uglavnom voženo po gradu ili da je kilometraža vraćena. Nemojte verovati da ste vi srećnik koji je našao fenomenalno polovno vozilo koje je malo voženo i ne košta mnogo. To se veoma retko dešava u praksi. Zato za ovakva vozila organizujte stručni pregled u servisu ili povedite sa sobom svog majstora kod prodavca.
 
Da li vozilo poseduje servisnu knjižicu? – Uredna servisna knjižica nije previše česta pojava kod polovnih automobila ali ako je vozilo ima, pomoću nje možete proveriti da li je vozilo redovno održavano, kakve popravke su vršene i kada je rađen poslednji servis. Sa servisnom knjižicom ste na sigurnom i ona predstavlja veliku prednost.
 
Kakve su gume? – Pitajte prodavca kolika je istrošenost guma, da li su letnje ili zimske i da li može da vam kaže koliko su stare. Na svakom pneumatiku je navedena godina proizvodnje. Gume starije od 5 godina, bez obzira na šaru, nisu preporučljive za vožnju. Na osnovu stanja guma odmah izračunajte dodatne troškove.
 
Da li je vozilo bilo havarisano? – Izbegavajte kupovinu hvarisanih vozila. To ne znači da ne treba kupovati automobil koji je bio malo udaren (branik, krilo i sl.) Ipak, ako prodavac kaže da je vozilo bilo udarano, obavezno insistirajte da ga pogleda limar. Male havarije nisu problem, ali će vam samo limar skinuti sumnju da vozilo nije pretrpelo neku ozbiljnu havariju. Takva vozila izbegavajte.
 
Da li postoje informacije o prethodnim vlasnicima? – Raspitajte se da li prodavac zna ko je bio prethodni vlasnik, da li je vozilo bilo lično ili službeno, u kojoj zemlji je voženo, koliko vlasnika je imalo. Automobili voženi po našim putevima obično imaju više problema sa vešanjem od vozila koja dolaze iz zemalja zapadne Evrope zbog stanja naših puteva. Službena vozila su obično dobro održavana u ovlašćenim servisima ali ne znate ko ih je vozio i da li ih je vozio kao „službeni auto“ ili je bio pažljiv. To možete delimično utvrditi pregledom enterijera, ali o tome kasnije.
 
Šta vozilo ima od dokumentacije i prateće opreme? – Ukoliko vozilo ima kompletnu dokumentaciju i prateću opremu to može biti dobar signal da je prethodni vlasnik dobro vodio računa o svom vozilu. Dokumentacija pored servisne knjižice podrazumeva, uputstva za upotrebu i karticu sa elektronskim kodom. Prateća oprema podrazumeva rezervni ključ, dizalicu, alat, rezervni točak, trougao, prvu pomoć itd.
 
Da li prodavac daje garanciju na vozilo? – Pojedini prodavci daju određene garancije na vozilo. U svakom slučaju vam treba garancija na poreklo vozila ali dobro je ako prodavac daje garanciju i na određene sklopove vozila (motor, menjač i sl.). Raspitajte se.
 
Da li je vozilo moguće odvesti u servis na kontrolu? – Proverite da li je vozilo moguće odvesti u nezavisni servis na kontrolni pregled. Ako je moguće ovo je veliki plus jer ćete imati jasnu sliku o kakvom vozilu se radi.
 
Da li postoji opcija kreditiranja? – Pojedini prodavci vozila nude uslugu kreditiranja vozila. Ukoliko planirate kupovinu sa ovim načinom plaćanja raspitajte se o uslovima koje nude.
 
Savet 5: Probna vožnja
Sada kada ste smanjili broj vozila koja dolaze u obzir za kupovinu sledi poseta prodavcu. Obratite pažnju na sledeće:

Povedite majstora sa sobom – Ukoliko ne želite da se kockate povedite majstora sa sobom. Platite ga. Može vam uštedeti puno novca i nervoze ukoliko nakon kupovine nešto ne bude kako ste očekivali.
 
Vozilo gledajte po danu na dnevnom svetlu – Automobil nikada nemojte da gledate po mraku ili u garaži. Pri takvim uslovima se mnogo teže uočavaju mane na automobilu.
 
Vizuelni pregled spolja i unutra – Vizuelnim pregledom možete mnogo utvrditi o vozilu, prethodnom vlasniku i kako je ono održavano. Pažljivo pogledajte svaki deo karoserije. Tražite ogrebotine. Bahati vozači ne brinu mnogo o ogrebotinama pogotovo oko kvake na vratima. Detaljno pregledajte svako staklo da nema neko naprsnuće. Ako ima tražite umanjenje cene. Proverite gume kako izgledaju. Pogledajte ispod vozila da li ima nekih vidljivih oštećenja, zarđalih delova, da li nešto curi iz motora. Ako uočite bilo šta od ovoga obavezno se savetujte sa serviserom. Možda je sve uredu, ali možda se radi o ozbiljnijim kvarovima.

Sedite u automobil na svako sedište. Da li vam deluju istrošena? Proverite stanje volana, ključeva, patosnice, svaki deo enterijera, gepek, … Pravilo je jednostavno, ako sve deluje očuvano verovatno je i prethodni vlasnik bio brižan i vodio računa o svom vozilu. Ako je unutrašnjost izgrebana, pohabana i nije očuvana u skladu sa godištem, verovatno je i stanje ostatka vozila slično.
 
Probna vožnja – Kada ste stekli prve utiske vizuelnim pregledom vozila, pokrenite ga i tražite probnu vožnju. Prvo ga upalite i proverite ispravnost svih elektronskih uređaja: svetla, klima, radio i sl. Zatim automobil provozajte. Važno je kako se osećate u vozilu. Kupujete ga da bi vam u njemu bilo lepo. Probajte ga u gradskim uslovima i na otvorenom putu. Isključite radio i slušajte da li nešto škripi, lupa ili se trese. Ako postoje takvi signali, proverite sa majstorom o čemu se radi. Za svaku neistpravnost tražite umanjenje cene.
 
Savet 6: Pregovori sa prodavcem
Ukoliko ste se odlučili za automobil predstoje vam pregovori oko cene. Ako znate koliko ste spremni da platite (odredili ste budžet i odbili dodatne troškove), zapamtili ste ili zapisali šta je sve potrebno da se popravi, možete samouvereno krenuti u pregovore. Uvek tražite umanjenje cene na osnovu nekog razloga, pitajte koja je najniža cena, budite otvoreni i iskreni, nemojte se plašiti. Vi držite stvari u rukama, novac je kod vas. Jedno od pravila koje uvek radi je da u svakom trenutku treba da izgledate kao da ćete da se okrenete i odete. Nemojte biti previše oduševljeni vozilom – sviđa vam se ali imate još opcija. Bez žurbe, polako i strpljivo, odlažite u razgovoru konačan dogovor dokle god to ima smisla. Možda ćete u tim dramskim pauzama prodavac otkriti još neke informacije koje su vam bitne. Kada ste postigli željenu cenu, napravite dogovor.

Savet 7: Prenos vlasništva i registracija vozila
Pošto ste se dogovorili sa prodavcem sledi papirologija i plaćanje.