ODLIČNE VESTI: Deca u će već osnovnoj školi učiti o ponašanju u saobraćaju

Roditelji u čitavoj Evropi jedinstveni su u mišljenju da bi već u prvom razredu osnovne škole trebalo učiti decu o osnovama sigurnosti u drumskom saobraćaju, kako pokazuju najnovija istraživanja na ovu temu.

Većina anketiranih roditelja (62%) je ubeđena da škole trenutno ne uspevaju da obezbede dovoljno znanja na području sigurnosti u drumskom saobraćaju. Među instruktorima vožnje koje je istraživanje obuhvatilo, mnogi od njih (42%) smatraju da bi u školama obavezno morala da se obrađuje i tema “sigurnost na putu”.

Na primer, u Sloveniji su brojke još veće od evropskog proseka jer je 90 odsto roditelja ubeđeno da bi o načelima sigurnosti na putu trebalo da se predaje u školama još od samog početka.

Eszter Salamon iz Evropskog udruženja roditelja se slaže da obrazovanje kod mlađe dece uspešno odigrava svoju ulogu, veći izazov se pojavljuje kad deca odrastu u tinejdžere.

Upravo u vreme kad se deca pripremaju za vozački ispit, postaju vrlo buntovni. Zato ih treba naučiti sigurnom ponašanju na putu dok su još mali. Svest o tome koliko je za pešake važna sigurnost na putu treba da postane deo dečjih svakodnevnih navika, a roditelji treba da insistiraju da te navike i zadrže. Ali, u dobu između 16 i 20 godina starosti, mladi više slušaju svoje vršnjake nego roditelje – smatra on.

Konstatacije istraživanja obuhvaćene su u novom izdanju Bele knjige “Pre svega sigurna vožnja –  Povećajmo sigurnost mladih vozača na putu“. Novo izdanje se bazira na obimnoj anketi kojom je obuhvaćeno 6.805 roditelja mladih vozača (starih od 16 do 25 godina) u 19 država iz EU i izvan njenih granica. Cilj istraživanja je bio da se bolje shvati odnos roditelja prema sigurnosti u saobraćaju.

Stručnjaci iz firme Traffic Psychology International (TPI) su ubeđeni da bi opšte klasično osposobljavanje za vožnju trebalo poboljšati.

Vozač mora da razvije veštine na četiri hijerarhijska nivoa: 1) upravljanje vozila; 2) savlađivanje raznih situacija u saobraćaju; 3) ciljevi i okolnosti vožnje; 4) životni ciljevi i veštine za život. Na sva četiri nivoa vozač mora steći znanje i veštine, biti svestan faktora koji povećavaju rizik i oceniti sopstvene postupke.