ODRŽAVANJE GUMA TOKOM LETA: Sve što treba da znate o pneumaticima, POSEBNO AKO IDETE NA PUT!

automobil
pixabay.com

Pregled i proveravanje pneumatika od ključne su važnosti leti jer duge vožnje po velikoj vrućini i sa punim automobilom predstavljaju dodatno opterećenje.

 

U nastavku možete pročitati nekoliko korisnih saveta koji će vam pomoći da gume na vašim vozilima budu u najboljoj formi, a vaše putovanje do cilja sigurno, udobno i prijatno. 

Pre svega, važno je da znate da pneumaticima treba posvetiti posebnu pažnju jer vozite po vrelim putevima, a često su putovanja i duža, sa dodatno opterećenim automobilom. 

Pre nego što krenete na put, treba da proverite u kakvom su stanju gume i kakav je pritisak u njima, kako onim montiranim na vozilu tako i u rezervnom pneumatiku, ali i na prikolici ako je imate, piše B92.

Zašto je važan odgovarajući pritisak u gumama?

 

Sa odgovarajuće napumpanim pneumaticima postižete manju potrošnju goriva i maksimalni vek trajanja pneumatika, lakše ćete upravljati automobilom, kočenje će biti sigurno, a vožnja udobnija i bezbednija. 

Koliki je pravilan pritisak u pneumaticima? 

Stručnjaci savetuju da u pogledu pravilnog pritiska u pneumaticima poštujete preporuke proizvođača vozila navedene na etiketi ili pločici koja se nalazi u blizini vozačevih vrata, na poklopcu rezervoara za gorivo ili u priručniku za upotrebu vozila. 

Ako je vozilo sa putnicima i prtljagom pod punim opterećenjem, pritisak u pneumatiku mora biti viši – pri tom poštujte preporuku za opterećeno vozilo navedenu pored preporučenog pritiska. 

Proverite barem jednom mesečno pritisak u pneumaticima kad su hladni, a svakako ga proverite pre dužeg putovanja i prilagodite ga težini natovarenog vozila. Ne zaboravite da proverite pritisak i u rezervnom točku, ako ga imate. 

Šta se događa ako je guma premalo napumpana? 

 

Kad je pneumatik premalo napumpan, veći deo njegove površine je u kontaktu s putem, a time se povećava otpor kotrljanja i smanjuje ekonomičnost potrošnje goriva. 

Suviše nizak pritisak pogoršava sve vozne karakteristike vozila, na primer stabilnost i upravljivost, a utiče i na neravnomerno habanje guma. Premalo napumpani pneumatici su loši kako u pogledu bezbednosti i potrošnje goriva tako i sa aspekta veka trajanja pneumatika. 

Šta se događa ako je guma previše napumpana? 

Kad je pneumatik previše napumpan, u kontaktu sa putem je manji deo njegove površine. To izaziva brže i neravnomerno habanje, a osim toga pneumatik ne obezbeđuje maksimalno prijanjanje, zbog čega vozač može da ima probleme u kontroli nad vozilom i pri kočenju. 

Pneumatik sa previsokim pritiskom postaje osetljiviji, zato rupe ili strani predmeti na putu mogu brže da ga oštete. Ako primetite da je pritisak u pneumatiku previsok, nikad ga ne smanjujte dok je guma zagrejana!

Pre odlaska na duži put proverite dubinu profila pneumatika

 

Pre nego što krenete na neko duže putovanje, kao što je letnji odmor, proverite dubinu profila po celom obimu i po širini dezena gazećeg sloja gume. 

Dubina kanala mora biti dovoljna jer znatno utiče na vozne karakteristike, prvenstveno na sprečavanje “akvaplaninga”. 

Zakonom propisana minimalna dubina u većini evropskih država je 1,6 milimetara, ali savetuje se da zbog ranije navedenog razloga pneumatike zamenite pre – kad dubina kanala padne ispod 3 milimetra. 

Pregledajte gazeći sloj i bočne zidove guma 

Pred svaki odlazak na duži put proverite površinu gazećeg sloja i bočnih zidova. Ako primetite bilo kakva oštećenja (zareze, ispupčenja …) odnosno sve što je neuobičajeno za pneumatike, što pre se posavetujte sa vulkanizerom. 

On će vam dati savet šta treba da uradite. Eventualne probleme tako ćete rešiti pravovremeno i izbeći neprijatnosti koje bi mogle da vam pokvare putovanje do omiljene destinacije. 

Obratite pažnju na neravnomerno habanje 

Dok proveravate gazeći sloj gume, obratite pažnju na neravnomerno habanje i proverite da li je pneumatik na sredini, ili na jednom rubu, više istrošen nego na drugom rubu.  Ako jeste, to dovodi do kraćeg veka trajanja gume, veće potrošnje goriva i neudobne vožnje. 

Ako primetite da su pneumatici istrošeni na oba ruba, možda ih treba napumpati na odgovarajući pritisak ili proveriti da li ispuštaju vazduh, a ako se gazeći sloj na sredini troši brže nego na rubovima to može biti znak da je pneumatik suviše napumpan. 

Uzrok nepravilnog habanja može biti takođe i neadekvatna geometrija podvoza, u čemu će vam pomoći za to osposobljen majstor.

Probušila vam se guma u toko vožnje?

 

Uprkos brižljivim pripremama, može se desiti nepredviđena okolnost – da se pneumatik na putu probuši. 

Pre nego što krenete od kuće proverite koja mogućnost je adekvatnija za vaše vozilo – rezervni pneumatik ili pribor za popravku. Za svaki slučaj, neka vam sve vreme bude pri ruci broj telefona za pomoć na putu. 

Neke neugodnosti u toj situaciji mogu da vam uštede pneumatici sa tehnologijom RunOnFlat pomoću kojih možete sa probušenom gumom da pređete rastojanje do radionice u kojoj će vam zameniti pneumatik, brzinom koja ne prelazi 80 km/h.