POREZ NA LUKSUZ KOGA NEMA: Automobili sa velikim kubikažama mogli bi se vratiti na ulice od sledeće godine

auto
pixabay

Vlasnici starijih automobila sa više od 2.000 kubika mogli bi napokon od sledeće godine da plaćaju znatno manju registraciju vozila pošto bi za dva meseca trebalo da bude završen nacrt novog zakona o oporezivanju četvorotočkaša.

 

Ova tema aktuelna je već godinama, a ukidanje takozvanog poreza na luksuz trebalo je da stupi na snagu još početkom ove godine, kako je prošlog septembra najavio ministar finansija Dušan Vujović. Međutim, pošto radna grupa zbog obimnosti zadatka nije uspela da pripremi set izmena, sve je odloženo za početak 2018. godine.

 
Da li će se po novom cenovniku oporezivati vozila od idućeg januara, znaće se konkretnije krajem leta, kada bi radna grupa koju čine predstavnici Ministarstva finansija, Poreske uprave i MUP-a trebalo da izađe u javnost sa konkretnim rešenjima. Kako je već pisano, razmatraju se dve mogućnosti naplaćivanja registracije za vozila sa više od 2.000 kubika. Prema jednoj, automobili bi se oporezivali na osnovu vrednosti koju bi određivao Auto-moto savez Srbije (AMSS) po katalogu, a po drugoj, umesto sadašnjih sedam grupa vozila po kubikaži, postojalo bi od devet do 14 klasa.

Zanimljivo da u radnom telu nema nikog sa Saobraćajnog fakulteta. Profesor na tom fakulteta Milan Vujanić smatra da bi najpravednije rešenje bilo da se registracija naplaćuje kombinacijom dva kriterijuma.

Jedna trećina cene bi trebalo da se određuje po kubikaži, a dve trećine po konjskoj snazi jer što je veća snaga motora, to više troši goriva i zagađuje okolinu. Recimo, sada vlasnik “mercedesa“ od 2.150 kubika i 130 konjskih snaga plaća znatno veću registraciju od vlasnika “suzukija“ sa 1.300 kubika i 200 konjskih snaga. Iako taj “mercedes“ na 100 kilometara troši svega pet litara nafte – ističe Vujanić i dodaje da će radna grupa traži načina da napuni više budžet države nego da pravednije oporezuje vozila.

S druge strane, auto-uvoznici smatraju da bi ukidanje poreza na luksuz otvorilo tržište četvorotočkaša veće zapremine. Kako kažu, zbog visine registracije tržište vozila sa više od 2.000 kubika je u poslednjih šest-sedam godina potpuno zamrlo, a takve automobile kupovale su jedino firme i pravna lica. Prema njihovim rečima, trenutno se nijednom vlasniku starijeg BMW-a, “mercedesa” ili audija” jače kubikaže ne isplati registracija jer košta kao jedno polovno vozilo.

Predsednik Asocijacije uvoznika automobila Miloš Petrović ističe da je ovo udruženje nedavno poslalo jasan predlog Vladi u vezi sa registracijom vozila.

Cena registracije mora da opada sa godištem automobila. Apsurd je da vlasnik “audija A8” sa 4.000 kubika starog između 10 i 15 godina, plaća 2.500 evra a toliko ne košta ni taj automobil! – objašnjava Petrović.

Porez na luksuz uveden zbog krize

“Porez na luksuz” uveden je 2009. godine pod izgovorom svetske ekonomske krize. Ukidanje nepopularne uredbe prvi put je razmatrano još 2011, a prošle godine se mesecima razvlačilo kao tema. Kao što to obično biva, sve se završilo na pričama.