Prodaja električnih automobila u EU brzo raste

Prodaja električnih vozila u Evropskoj uniji ponovo je udvostručena u 2013, četvrtu uzastopnu godinu, i svaki dvadeseti novi automobil kupljen u Holandiji i Norveškoj bio je električni, pokazalo je novo istraživanje.

Ipak, električni automobili i dalje imaju mali udeo u ukupnoj prodaji i na nivou EU je tek svaki 250. prodati automobil u 2013. godini bio električni, preneo je danas Euraktiv Srbija.

U izveštaju organizacije Transport i okruženje navodi se da je širom EU u 2013. prodato 50.000 električnih automobila, što predstavlja 0,4 odsto ukupne prodaje.

Ako se trend iz proteklih nekoliko godina nastavi, u 2015. u EU će biti prodato 100.000 električnih vozila, do 2021. godine pola miliona a do 2025. godine milion.

Trenutno Evropska unija apsorbuje četvrtinu svetske prodaje električnih kola, ali su najveća svetska tržišta američko i japansko.

U analizi organizacije Transport i okruženje ocenjuje se da je cilj EU da električna vozila učestvuju sa 10 odsto u ukupnoj prodaji do 2025. godine „dostižan”.

Inače, nakon dugotrajne borbe koju je Nemačka vodila protiv ostalih zemalja EU, zakon EU kojim se emisija ugljen dioksida (CO2) iz novih vozila ograničava na 95 grama po kilometru stupiće na snagu 2021.

Pod pritiskom nemačke industrije automobila, paket propisa uključuje odredbe o „super kreditu” koji omogućava proizvođaču da smanji ukupnu emisiju CO2 kroz preračunavanja.

Naime, „super kredit” omogućava kompaniji koja pravi vozila sa veoma malom emisijom CO2 (manjom od 50 grama po kilometru) da na osnovu te „zelene” proizvodnje nastavi da proizvodi i kola koja su veći zagađivači.

Uprkos tome, nemački proizvođač BMW i italijanski Fijat mogli bi da ne ostvare cilj EU za emisiju CO2 iz automobila za 2021. godinu, pokazalo je ranije istraživanje Transporta i okruženja, mreže 50 ekoloških organizacija.

Kako je preneo Euraktiv Srbija, analize Međunarodnog saveta za čist transport pokazuju da su se proizvođači mnogo brže usklađivali sa ciljevima EU i ubrzali su tempo smanjenja štetne emisije sa 1 na 4 odsto godišnje od 2008, kada su uvedeni obavezujući ciljevi EU.

Prosečna emisija CO2 iz novih kola smanjena je sa 162 grama po kilometru u 2005. na 127 grama u 2013, što je ispod cilja utvrđenog za 2015. godinu od 130 grama.

Najprodavaniji modeli električnih automobila u EU u 2013. bili su „noviteti” na tržistu – “reno Zoe” (Renault), „micubiši autlender” (Mitsubishi Outlander) i hibridni „volvo V60″.

Godinu dana ranije, najprodavaniji su bili „opel ampera”, „pežo sitroen iOn”, (Peugeot Citroen) i „si-ziro” (C-zero) čija je prodaja u 2013. osetno smanjena.